
 

YEREVAN PRESS CLUB  
 
 
 

MONITORING OF ARMENIAN MEDIA  
COVERAGE OF THE NOVEMBER 27, 2005 

REFERENDUM ON DRAFT  
AMENDMENTS TO THE RA CONSTITUTION 



 2

REPORT ON MONITORING OF ARMENIAN MEDIA COVERAGE  
OF THE REFERENDUM ON DRAFT AMENDMENTS  

TO THE RA CONSTITUTION  
(NOVEMBER 27, 2005) 

 
I. LEGAL REGULATION OF THE REFERENDUM COVERAGE 
 
According to a study conducted by Yerevan Press Club (YPC), the RA Law “On 
Referendum” and other laws regulating the rights and responsibility of the media do not 
ensure equal air time and newspaper space for expressing various positions in the period 
of campaign preceding a referendum. 
 
The RA Law “On Referendum” simply states (Article 20) that “the state guarantees free 
campaigning on  the issue put to a referendum” and that “campaign may be conducted 
through the media, in the form of public campaign events (gatherings, meetings, public 
debates, discussions, rallies, marches and demonstrations), through publication of print 
materials and dissemination of audio-visual materials”. However, unlike the Electoral 
Code, the law on referendum does not provide mechanisms for implementing these 
provisions. 
 
Paid campaigning is mentioned only in Article 11 of the RA Law “On Television and 
Radio”. The last paragraph of that Article reads: “In the period of campaign before 
referenda and elections, TV and radio companies shall publish the price of their airtime for 
paid political advertising and other campaign-related programs. Everyone who wishes to 
make use of that paid airtime shall do so on contractual basis and on equal terms.” 
 
The course of campaigning before the constitutional referendum revealed that Armenian 
TV and radio companies failed to meet this requirement of the law - they did not announce 
the price of airtime for paid campaigning. In fact, TV companies monitored by YPC did not 
provide any paid airtime for the campaign.  
 
Article 21(1) of the RA Law “On Referendum” states that “persons, who have the right to 
campaign, may create campaign funds for the purpose of financing their campaign”. 
Paragraph 2 of the same Article says that “the money of the fund shall be collected in a 
special account at the Central Bank of the Republic of Armenia on the basis of a letter by a 
person with the right to campaign”. Paragraph 6 of the same Article says that “during the 
campaign, it is forbidden to spend any money that is not in the campaign fund”. 
 
One of the reasons for small amounts of money in special accounts and insignificant 
expenses was the fact that the media did not provide any opportunities for paid 
campaigning. 
 
II. GENERAL INFORMATION 
 
The monitoring of the Armenian media coverage of the November 27, 2005 referendum on 
draft amendments to the RA Constitution was conducted by Yerevan Press Club from 
November 5 to 25, 2005, as part of YPC’s “Monitoring of Democratic Reforms in Armenia” 
project supported by Open Society Institute Human Rights and Governance Grants 
Program.  



 3

 
Monitoring Group:  
 
Project Director - Boris Navasardian  
 
Coordinator/Editor - Elina Poghosbekian 
 
Consultants - Vardan Poghosian, Mesrop Harutyunyan 
 
Monitors - Armineh Sukiassian, Seda Shiganian, Armen Nikoghosyan, Satenik Dabaghian. 
 
The purpose of the monitoring was to collect and analyze quantitative data in order to 
assess the following: 
 
- the degree of the Armenian media’s attention to the upcoming November 27, 2005 
referendum on constitutional amendments; 
 
- how adequately the public was informed about the upcoming referendum, the process 
and content of the proposed constitutional reform. 
 
The monitoring covered: 
 
Four  national TV companies - Public Television of Armenia (PTA), “ALM”, “Armenia” and 
Second Armenian TV Channel (Second Channel), all of them broadcasting on the whole or 
most of the Armenian territory;  
 
Seven national newspapers - official “Hayastani Hanrapetutiun” (daily) and “Respublika 
Armenia”; “Aravot”, “Azg”, “Haikakan Zhamanak” and “Hayots Ashkhar” dailies, and  
Russian-language “Golos Armenii”.  
 
(See below the list and brief profile of the monitored media.) 
  
The monitoring objects were: all publications in the aforementioned newspapers, main 
newscasts, news/analytical programs and commentary programs of the aforementioned 
TV companies containing any reference to the November 27, 2005 referendum, draft 
amendments to the Constitution, etc. 
 
 
III. MONITORING METHODOLOGY 
 
Monitoring methodology differed depending on the media type.  
 
1. METHODOLOGY OF TV MONITORING 
 
The methodology of TV monitoring, in turn, differed depending on the type of the programs 
studied (news, news/analytical and commentary programs). 
 
A. NEWS AND NEWS/ANALYTICAL PROGRAMS 
 
The methodology of monitoring news and news/analytical programs included: 
 
- Counting the total duration (in seconds) of every main newscast, every news/analytical 



 4

program of the TV company, except weather forecast, political and commercial 
advertising, announcements, TV schedule presentations, etc. 
  
- Counting the total number of TV pieces (in absolute values) in every main newscast, 
every news/analytical program of the TV company, except the weather forecast, political 
and commercial advertising, announcements, TV schedule presentations, etc. 
 
A TV piece was defined as follows: 
 
An airtime unit, distinct in its theme, composition and design, i.e.:  
a. an individual story in a newscast; 
b. an individual communication presented by the program host;  
c. a thematically distinct part (section, story) of a program, touching on various 
issues/problems;  
d. a thematically distinct question and answer in a TV interview, touching on various 
issues/problems;  
e. a program or an interview on a single issue/problem was not subdivided and was 
viewed as a single piece;  
f. introductory announcements of the TV pieces were viewed as a part of the story they 
referred to;  
g. headlines/sub-headlines, leads, texts of the host introducing the TV pieces (report, etc.) 
were viewed as a part of the piece (report, etc.) they referred to. 
 
- Counting the total number (in absolute values) of mentions of the November 27, 2005 
referendum, the constitutional amendments, etc. in TV pieces of every main newscast and 
news/analytical program of the TV company. Only one mention of the monitored subject 
was recorded for each TV piece. 
 
- Counting the total duration (in seconds) of mentions of the November 27, 2005 
referendum, the constitutional amendments, etc. in TV pieces of every main newscast and 
news/analytical program of the TV company. 
 
- Counting the total number (in absolute values) of positive, negative and neutral mentions 
of the November 27, 2005 referendum, the constitutional amendments, etc. in TV pieces of 
every main newscast and news/analytical program of the TV company. Only one attitude 
to the monitored subject was recorded for each TV piece.  
 
Tinted (positive, negative) mentions were understood to be those that gave the audience 
obviously positive or negative impressions about the subject matter (i.e. for or against the 
draft amendments to the Constitution). In cases where these impressions were not 
unambiguous, the mention was recorded as neutral. If the monitor had doubts as to the 
impressions conveyed to the audience, the mention was interpreted as being neutral. (The 
same principle applied to the monitoring of commentary programs and newspaper 
publications.)   
 
- Recording (in absolute values) the mentions of subjects directly related to constitutional 
reform in every TV piece in every main newscast and news/analytical program of the TV 
company.    
 
 
 
 



 5

Following is the list of monitored subjects related to constitutional reform:  
 
1. Rights and freedoms of the RA citizens  
2. Authority of the RA President 
3. Authority of the RA National Assembly  
4. Jurisdiction and authority of the RA Government  
5. Independence of the Armenian judiciary 
6. Status and authority of the RA Prosecutor's Office  
7. Local self-government  
8. Issue of dismissal of community heads 
9. Status of Yerevan 
10. Sphere of information and freedom of expression  
11. Dual citizenship  
12. Electoral rights and referenda  
13. Foundations of constitutional order and other general related issues 
14. Issues related to the preparations and the conduct of the November 27, 2005 
referendum. 
 
The subjects listed above were identified on the expert level. These included 12 main 
thematic sections (points 1-12) of the draft constitutional amendments put on the 
November 27, 2005 referendum. In addition, two more issues (points 13 and 14) were 
included. Thus, point 13 (Foundations of constitutional order and other general related 
issues) treated subjects contained in the constitutional reform, but not covered in points 1-
12, whereas point 14 treated procedural issues related to the preparations and the conduct 
of the referendum. (The aforementioned list of subjects was also used for monitoring 
commentary programs and newspaper publications.) 
 
 
B. COMMENTARY PROGRAMS 
 
The methodology of monitoring commentary programs included: 
 
- Recording the main participants of the program, including the first and last names and 
position/occupation of every participant. 
 
- Identifying (in absolute values) the subject presence form:  
1. a program fully dedicated to the monitored subject;  
2. a program partially dedicated to the monitored subject or containing any mentions of it.  
 
- Identifying (in absolute values) the nature of attitude (positive, negative, or neutral) to the 
monitored subject in the program. Only one attitude to the monitored subject was recorded 
for each program. 
 
- Recording (in absolute values) the mentions of subjects related to constitutional reform in 
every program. (See above for list of subjects.) 
 
2. METHODOLOGY OF NEWSPAPER MONITORING  
 
- Counting the total number of pieces (in absolute values) in every issue of every 
newspaper, except weather forecast, political and commercial advertising, 
announcements, TV program schedules, horoscopes, crosswords, etc. Various 
supplements to newspapers were not monitored. 



 6

 
A newspaper piece was defined as follows: 
 
a. A unit of newspaper text that is distinct in its theme, composition and design (article, 
report, etc.); 
b. Piece announcements were considered a part of the material they referred to;  
c. Headlines, subtitles and leads introducing the pieces were considered a part of the 
piece they referred to;  
d. Editorial comment on various pieces clearly marked as “Editor’s Note”, “Comments from 
the Editor”, etc. were viewed as separate pieces; 
e. Photographs (drawings, sketches, cartoons, collages, illustrations, charts, etc.), which 
were not part of any newspaper piece, yet contained a headline or a text or conveyed a 
certain message, were viewed as separate pieces. If a photograph accompanied a 
newspaper piece, it was considered a part of the piece it referred to. 
 
- Identifying (in absolute values) the subject presence form:  
1. counting the number of newspaper pieces fully dedicated to the monitored subject;  
2. counting the number of newspaper pieces partially dedicated to the monitored subject or 
containing any mentions of it. 
 
- Counting the total number (in absolute values) of mentions of the November 27, 2005 
referendum, the draft constitutional amendments, etc. in the pieces of every issue of the 
monitored newspaper. Only one mention of the monitored subject was recorded for each 
piece.  
 
- Counting the total number (in absolute values) of positive, negative and neutral mentions 
of the November 27, 2005 referendum, the draft constitutional amendments, etc. in the 
pieces of every issue of the monitored newspaper. Only one attitude to the monitored 
subject was recorded for each piece.  
 
- Recording (in absolute values) the mentions of subjects directly related to constitutional 
reform in every piece. (See above for the list of subjects.) 
 
 
IV. THE LIST AND BRIEF PROFILES OF THE MONITORED MEDIA 
 
PUBLIC TELEVISION OF ARMENIA (PTA) - public TV and radio company, founded in 
2001. The governing body is the Council of Public TV and Radio Company. Airtime - 19 
hours per day. 
 
The PTA First Channel was monitored, in particular: main newscast “Haylur” and Sunday 
news/analytical program “360 degrees”; commentary programs “The Crossroads” and 
“5th wheel”.  
 
“Haylur” newscast was aired 6 days a week - 6 times a day Monday through Friday, and 
5 times on Saturday. The objects of monitoring were the main “Haylur” issues at 21:00, 
except the November 24 issue, which was aired at 19:00. A total of 18 issues were 
monitored in the whole period of monitoring. 
 
“360 degrees” news/analytical program was aired once a week at 20:00 on Sundays. A 
total of 3 issues of “360 degrees” were monitored in the whole period of monitoring.  
 



 7

Commentary program “The Crossroads” was aired 3 times a week (on Tuesdays, 
Thursdays and Fridays) at 18:50, except the November 24 issue, which was aired at 18:20. A 
total of 9 issues of “The Crossroads” were monitored in the whole period of monitoring.  
 
Commentary program “5th wheel” was aired once a week at 22:00 on Mondays. A total of 
3 issues of “5th wheel” were monitored in the whole period of monitoring.   
 

 
 
“ALM” - private TV company, founded in 2000 by the President of “ALM-Holding” Tigran 
Karapetian. Airtime - 21 hours per day.  
 
The following programs were monitored on “ALM”: main newscast “Day by Day” and its 
Sunday news/analytical issue; commentary programs “Position” and “Price of the 
Question”.  
 
“Day by Day” newscast was aired 7 days a week - 4 times a day Monday through 
Saturday, and once a day on Sundays. The objects of monitoring were the main issues of 
“Day by Day” at 20.00, and the Sunday issues at 17:00 (November 6) and 14:00 
(November 20). A total of 20 issues were monitored in the whole period of monitoring.  
 
Commentary program “Price of the Question” was aired twice a week (on Tuesdays and 
Saturdays) at 21:30. A total of 5 issues of “Price of the Question” were monitored in the 
whole period of monitoring. 
 
Commentary program “Position” was aired once a week (on Thursdays) at 21:30. A total 
of 3 issues of “Position” were monitored in the whole period of monitoring.  
 

 
 
“ARMENIA” - private TV company, founded in 1998. The founders are the Cafesjian 
Family Fund and the Sargsian Family Fund. Airtime - 24 hours per day.  
 
The following programs were monitored on “Armenia”: main newscast “Zham” and 
commentary program “Indeed”. 
 
“Zham” newscast was aired 7 times a week - 4 times a day Monday through Saturday 
and once a day on Sundays. The objects of monitoring were the main issues of “Zham” at 
20:30. A total of 21 issues were monitored in the whole period of monitoring. 
 
Commentary program “Indeed” was aired 5 times a week Monday through Friday at 
19:00, except two issues on November 7 and 8, which were aired at 22:30. A total of 15 
issues of “Indeed” were monitored in the whole period of monitoring.  
 

 
 
SECOND ARMENIAN TV CHANNEL (SECOND CHANNEL) - private TV company, 
founded in 1998 by private persons. Airtime - 18 hours per day.  
 
The following programs were monitored on the Second Channel: main newscast “Lraber” 
and “Sunday Lraber” news/analytical program, commentary programs “The Right to 
Tell” and “The Fourth Studio”.  



 8

 
“Lraber” newscast was aired 6 days a week - 3 times a day on Mondays and 5 times a 
day Tuesday through Saturday. The objects of monitoring were the “Lraber” issues at 
23.00, except the November 25 issue, which was aired at 20:00. A total of 18 issues were 
monitored in the whole period of monitoring. 
 
“Sunday Lraber” news/analytical program was aired once a week on Sundays at 21:00. 
A total of 3 issues of “Sunday Lraber” were monitored in the whole period of monitoring.  
 
Commentary program “The Fourth Studio” was aired as part of “Lraber” news program. 
A total of 9 issues of “The Fourth Studio” were monitored in the whole period of monitoring.   
 
Commentary program “The Right to Tell” was aired once a week at 21:30 on Saturdays. 
In addition, a special edition of “The Right to Tell” was aired on at 20:30 on November 12.  
A total of 4 issues of “The Right to Tell” were monitored in the whole period of monitoring. 
 

 
 
"HAYASTANI HANRAPETUTIUN" - daily newspaper (comes out five times a week), 
founded in 1990 by “Hanrapetutiun” CJSC. Standard size - 8/A2 pp. Registered circulation 
- 6,000 copies. A total of 15 issues came out during the period of monitoring, including one 
issue on 12/A2 pp.   
 

 
 
"RESPUBLIKA ARMENIA" - Russian-language newspaper (comes out twice a week), 
founded in 1990 by "Hayastani Hanrapetutiun-Respublika Armenia" CJSC. Standard size - 
8/A3 pp. Registered circulation - 2,000 copies. A total of 6 issues came out during the 
period of monitoring, including one issue on 16/A3 pp. 
 

 
 
"ARAVOT” - daily newspaper (comes out five times a week), founded in 1994 by “Aravot 
Daily” LLC. Standard size - 8/A3 pp. Registered circulation - 4,100 copies. A total of 15 
issues came out during the period of monitoring, including 4 issues on 16/A3 pp and 1 
issue on 12/A3 pp. 
 

 
 
"AZG" - daily newspaper (comes out five times a week), founded in 1991 by “Azg Daily” 
LLC. Standard size - 8/A3 pp. Registered circulation - 3,000 copies. A total of 15 issues 
came out during the period of monitoring. 8 of them had “Azg-Nerdir” supplements, which 
were not monitored. 
 

 
 
"HAIKAKAN ZHAMANAK"  - daily newspaper (comes out five times a week), founded in 
1997 by “Dareskizb” LLC. Standard size - 8/A3 pp. Registered circulation - 4,840 copies. A 
total of 15 issues came out during the period of monitoring, including 4 issues on 12/A3 pp. 
 
 



 9

 
 
"HAYOTS ASHKHAR" - daily newspaper (comes out five times a week), founded in 1997 
by “’Hayots Ashkhar Daily Editorial Office” LLC. Standard size - 8/A3 pp. Registered 
circulation - 3,500 copies. A total of 15 issues came out during the period of monitoring, 
including 2 issues on 16/A3 pp and 1 issue on 12/A3 pp. 
 

 
 
"GOLOS ARMENII" - Russian-language newspaper (comes out three times a week), 
founded in 1991 by “Golos” LLC. Standard size - 8/A2 pp. Registered circulation - 3,500 
copies. A total of 9 issues came out during the period of monitoring. 3 of them came out 
with “Monitor.Ru” supplements, which were not monitored. 
 
 
V. TECHNOLOGY OF TV AND NEWSPAPER MONITORING  
 
In order for the findings to be comparable, the data received from monitoring the news, 
news/analytical and commentary programs of every TV company and pieces in every 
newspaper were summarized on a weekly basis and for the entire whole period of 
monitoring. 
 
 
VI. THE RESULTS OF TV AND NEWSPAPER MONITORING  
 
Following are the monitoring results for every monitored TV company and newspaper 
summarized for the whole period of monitoring (November 5-25, 2005).  
 
PUBLIC TELEVISION OF ARMENIA (FIRST CHANNEL) 
 
The total duration of the monitored main issues of “Haylur” newscast was 48,985 seconds, 
of which 11,459 seconds (or 23.4%) were dedicated to the constitutional reform, the 
upcoming referendum and other related issues. 98 (or 19.7%) of the 497 TV pieces from 
“Haylur” touched on a monitored subject. Most of the pieces dedicated to a monitored 
subject were either neutral (49) or positive (41) in tone. Most of the positive coverage was 
found in reports on the campaign conducted by the supporters of the proposed 
constitutional amendments (“Yes” campaign headquarters). Those reports conveyed their 
position on a number of general issues related to the Constitution, the preparations and 
the conduct of the referendum, as well as on specific provisions of the draft on dual 
citizenship, authority of the President and the National Assembly, rights and freedoms of 
citizens. 8 news pieces were negative in their tone. In them, the opponents of the renewed 
Constitution (the “No” campaign headquarters) urged to vote against the draft and, later  
on, called for boycotting the referendum.  
 
As for the scope of subjects, “Haylur” covered all sections of the draft constitutional 
amendments, except the issue of dismissal of community heads. The most frequently 
covered subjects on the news program included issues related to the preparations and the 
conduct of the November 27, 2005 referendum (in 79 pieces) and other general issues 
related to constitutional amendments (32). Dual citizenship was touched upon in 15 
pieces, whereas the authority of the President, and rights and freedoms of citizens were 
talked about in 12 pieces each. 9 pieces talked about the authority of the National 



 10

Assembly. Local self-government and independence of the judiciary were treated in 5 
pieces each. The remaining subjects were mentioned even less frequently.  
 
2,604 seconds (or 29.3%) of the 8,877 seconds of the monitored “360 degrees” 
news/analytical program were dedicated to a monitored subject. The monitored subject 
was mentioned in 6 of the 18 pieces of the Sunday program. In 4 cases the mentions were 
neutral. There were also 2 positive mentions in the coverage of President Kocharian’s 
meeting with students of Yerevan State University and the President’s visit to Greece. The 
issue of constitutional amendments was raised during both events. 
 
A total of 14,063 seconds (or 24.3%) of the 57,862 seconds of the monitored “Haylur” and 
“360 degrees” airtime were dedicated to constitutional reform. The coverage was neutral in 
53 pieces, positive in 43 pieces and negative in 8 pieces. 
 
All the three monitored issues of “5th wheel” commentary program were fully dedicated to 
the monitored subject. Two of the programs were neutral in tone. Their participants 
expressed both positive and negative opinions about the amendments to the Constitution. 
In one of the programs, there was a discussion for and against the issue of dual 
citizenship. Another program was a discussion of Armenia’s European integration 
prospects in the light of constitutional amendments, particularly the ones related to the 
rights and freedoms of citizens, and separation of power between the legislative and 
executive branches. The judiciary reform, included in the draft put on the referendum, was 
the main subject of the third program. Both participants of that program expressed positive 
opinion about that part of the amendments.  
 
PTA First Channel started a new program called “The Crossroads” in the period of the 
referendum campaign. All of its 9 issues were fully dedicated to constitutional amendments. 
Guests of “The Crossroads” were, alternately, representatives of the “Yes” and “No” camps. 
Thus, 5 of the program’s issues were positive, and 4 - negative. They mainly touched on 
general subjects (in 9 cases), organizational issues related to the referendum, dual 
citizenship and authority of the President (8 each), rights and freedoms of citizens (6) and 
authority of the parliament (5).    
 
"ALM" 
 
The total duration of the monitored issues of “Day by Day” main newscast and its Sunday 
news/analytical issue was 35,111 seconds, of which 9,182 seconds (or 26.2%) were 
dedicated to the constitutional reform. 58 (or 17.3%) of the 335 TV pieces touched upon a 
monitored subject. Most of the pieces on that subject were neutral in nature (35), whereas 
20 were positive and 3 negative. Like in the case of PTA, tinted mentions appeared mainly 
in news reports on campaign by the supporters and opponents of constitutional 
amendments, which conveyed their opinions about various provisions of the draft. Similarly 
to “Haylur”, “ALM” newscast’s most frequently covered subjects included issues related to 
the preparations and the conduct of the referendum (in 45 pieces), other general issues 
related to constitutional reform (27), dual citizenship (12) and authority of the President 
(10). Authority of the National Assembly, and rights and freedoms of citizens were talked 
about in 9 and 8 pieces, respectively. Other subjects were mentioned even less frequently. 
There were no mentions of the status of Yerevan or the sphere of information and freedom 
of speech.   
 
None of “ALM” commentary programs (“Position” and “Price of the Question”) were fully 
dedicated to the monitored subject. All the 3 neutral partial mentions in “Position” dealt  



 11

with general constitutional issues and the referendum, as well as dual citizenship, 
presidential authority, civil rights and freedoms. As for the “Price of the Question”, only 
one of the 5 monitored issues of the program had a guest. The only person appearing on 
the other four issues of the program was the owner of “ALM” and the program’s host, 
Tigran Karapetian. Of the 5 partial mentions in the “Price of the Question”, 3 were positive 
and 2 - neutral. The program touched upon general issues and authority of the President, 
dual citizenship and the status of Yerevan, issues related to the referendum, local self-
government, authority of the parliament and civil rights and freedoms. 
 
"ARMENIA" 
 
A total of 29,144 seconds of the main issues of “Zham” newscast were monitored in the 
whole period of monitoring, of which 7,624 seconds (or 26.2%) were dedicated to the 
constitutional reform. Thus, “Armenia” and “ALM” devoted an equal amount of news 
airtime to the monitored subject (in percents). However, the share of pieces dedicated to 
the monitored subject in the total number of monitored pieces on “Armenia” is almost twice 
as high as on “ALM”. Of 191 pieces on “Zham”, 63 (or 33%) were devoted to the subject of 
the Constitution. In most cases (38), the amendments put on the referendum were talked 
about in a positive tone, whereas in 25 cases the mentions were neutral. In addition, 
“Zham” is the only newscast among the monitored news programs that did not contain a 
single negative mention of the constitutional amendments. For them, the positive context 
was mainly the coverage of the campaign conducted by the supporters of the renewed 
Constitution. The coverage of the campaign by the opponents of the draft amendments 
was presented in such a way that the context turned out to be neutral. In other words, the 
journalists either ignored the content of an event they were covering, or the negative 
opinion about the reform, contained in the positions of the main heroes of the coverage, 
was compensated by commentary in one way or another. The most attention was paid to 
general issues (in 47 pieces) and issues related to the referendum (36). Dual citizenship 
and the authority of the parliament received 16 mentions each; the authority of the 
President, and the rights and freedoms of citizens received 13 mentions each, whereas  
jurisdiction and authority of the RA Government, and independence of the judiciary were 
mentioned 5 times each. Other subjects were mentioned even less frequently. The sphere 
of information and freedom of speech, status and authority of Prosecutor’s Office, and 
dismissal of community heads were not mentioned in the newscast at all.           
 
In the period of monitoring, commentary program “Indeed” on “Armenia” channel 
dedicated 13 out of its 15 issues to constitutional reform (12 were dedicated to the subject 
fully, and 1 - partially). In 12 issues, supporters of the draft amendments were invited to 
appear on the program and they spoke positively about the amendments. The only 
negative opinion on an “Indeed” issue was voiced when a representative of the 
opposition, Chairman of the “Block of National Democrats” party Arshak Sadoyan was 
invited to the program. The main subjects discussed were, in particular, general issues 
(13), authority of the President and the parliament (10 each), issues related to the conduct 
of the referendum, rights and freedoms of citizens (9 each), and dual citizenship (5).  
 
SECOND ARMENIAN CHANNEL 
  
A total of 39,206 seconds of “Lraber” newscast were monitored in the whole period of 
monitoring, of which 12,607 seconds (or 32.2%) were dedicated to the constitutional 
reform. Of 400 TV pieces in “Lraber”, 106 (or 26.5%) touched on the monitored subject. 
Like in the case of “Armenia”, positive mentions were dominant in the Second Channel 
(“Lraber”) coverage of the subject (58); there were also 39 neutral and 9 negative 



 12

mentions. The positive context was mainly present in reports on the campaign conducted by the 
supporters of the constitutional amendments, whereas the negative context was present in 
speeches by the opponents. The most attention was paid to general issues (in 82 pieces) and 
issues related to the referendum (73). Then came other subjects, such as authority of the 
President (24), dual citizenship, rights and freedoms of citizens (23 each), authority of the 
parliament (19), independence of the judiciary (10). On the whole, “Lraber”, like “Haylur” (PTA), 
covered all thematic sections of the draft, except the issue of dismissal of community heads.      
 
Of the 5,529 seconds of “Sunday Lraber” news/analytical program that were monitored, 
1,326 seconds (or 24%) were dedicated to the monitored subject. It was mentioned in 7 
out of 22 pieces of the Sunday program, mostly in the positive context (in 5 cases). In 2 
cases the mentions were neutral. There were no negative mentions. In most cases, they 
talked about general issues, and preparations and the conduct of the referendum. 
 
Of the total 44,735 seconds in “Lraber” and “Sunday Lraber” that were monitored, 13,933 
seconds (or 31.1%) were dedicated to the constitutional reform. In 63 pieces, the coverage 
was positive, in 41 - neutral, and in 9 - negative. 
 
Thus, the Second Channel paid the most attention among all studied broadcast media to 
the monitored subject. The coverage on the Second Channel, as well as on “Armenia”, 
was distinguished by very clear slant: tinted (in most cases - positive) mentions exceeded 
the neutral ones.   
 
This slant towards the positive was typical for the Second Channel’s commentary 
programs, “The Right to Tell” and “The Fourth Studio”, as well. Of the 9 monitored issues 
of “The Fourth Studio”, 7 were fully dedicated to the constitutional amendments, whereas 
2 were partially dedicated to the subject. The only negative opinion about the draft was 
heard in the program that was partially dedicated to the subject. The guests on 8 other 
issues talked in support of approving the renewed Constitution. 3 of the 4 issues of “The 
Right to Tell” were fully dedicated to the monitored subject (2 were positive and 1 was 
negative). Participants of both programs discussed various aspects of the draft 
amendments, except the issue of dismissal of community heads, the status of Yerevan, 
electoral rights and referenda.  
 
"HAYASTANI HANRAPETUTIUN" 
 
Of 698 monitored pieces in “Hayastani Hanrapetutiun”, 125 (or 17.9%) were dedicated to 
the constitutional reform, of which 103 (82.4%) were dealing with the subject fully and 22 
(17.6%) - partially. In 72 pieces, the coverage was neutral, whereas in 53 cases - positive. 
Unambiguously negative attitude to the constitutional reforms was not found in any single 
piece in this official daily. The newspaper widely covered the campaigns of the “Yes” and 
“No” headquarters. Articles about the campaign by the supporters of the draft were 
presented mostly in a positive context, whereas articles about the campaign by opponents 
of the amendments were neutral. In particular, there were various positive opinions about 
the expansion of parliamentary and the reduction of presidential powers, more 
independence of the judiciary, removal of the ban on dual citizenship and new 
developments in the area of local self-government. As a whole, the newspaper paid most 
attention to issues related to preparations and the conduct of the referendum (in 60 
pieces), general issues (59), authority of the National Assembly (34), dual citizenship (23), 
authority of the President (20), rights and freedoms of citizens (19), independence of the 
judiciary (16). All other aspects of constitutional amendments were also touched on in the 
“Hayastani Hanrapetutiun” pieces.   



 13

“RESPUBLIKA ARMENIA” 
 
Of 150 monitored pieces in “Respublika Armenia”, 32 (or 21.3%) were dedicated to the 
constitutional reform, of which 26 (81.2%) were dealing with to the subject fully and 6 
(18.8%) - partially. Like in “Hayastani Hanrapetutiun”, the official Russian-language 
newspaper with the same name was characterized by the absence of negative pieces. 
There were 19 neutral and 13 positive mentions only. In particular, there were positive 
opinions about the increase of the authority of the National Assembly at the expense of 
reduction of presidential powers, as well as about more general balance between the three 
branches of power. All the sections of constitutional amendments were touched upon in 
the “Respublika Armenia” pieces in one way or another, with the exception of two subjects 
- the sphere of information and freedom of speech, and authority of the Prosecutor’s 
Office. However, most of the attention was paid to general issues and issues related to the 
referendum (in 19 and 14 pieces, respectively). 
 
"ARAVOT" 
 
Of 701 monitored pieces in “Aravot”, 186 (or 26.5%) were dedicated to the constitutional 
reform, of which 157 (84.4%) were dealing with to the subject fully and 29 (15.6%) - 
partially. The coverage was mostly neutral (133 mentions). The number of negative 
mentions (42) exceeded the number of the positive ones (11) by nearly four times. This 
can be explained by the newspaper’s attention to the campaign and the position of 
opponents of the draft constitutional amendments. Removing the ban on dual citizenship 
was frequently mentioned as one of the negative aspects of the draft amendments, among 
others. Pieces in “Aravot” touched on all sections of the Constitution with more or less 
intensity, but most of the pieces talked about issues related to preparations and the 
conduct of the referendum (125) and general issues (72). All of the other subjects were 
mentioned in about 20 cases or less - authority of the President (21), dual citizenship (17), 
authority of the parliament (15), rights and freedoms of citizens (14). 
 
"АZG" 
 
Of 530 monitored pieces in “Azg”, 43 (or 8.1%) were dedicated to the constitutional reform, 
of which 33 (76.7%) were dealing with the subject fully and 10 (23.3%) - partially. “Azg” 
was the least interested in the subject of the Constitution among all the monitored print 
media. Also, it is the only newspaper where the number of tinted mentions is almost equal 
- 8 negative and 7 positive mentions. In most cases, the mentions were neutral (28). 
Removal of the ban on dual citizenship and expansion of rights and freedoms of citizens 
were noted among the positive changes in the Constitution. Negative mentions were found 
mostly in reports about the campaign conducted by opponents of the constitutional 
amendments, which contained negative opinions. The newspaper touched on all the 
sections of constitutional amendments. The daily more frequently talked about issues 
related to the referendum (in 39 cases) and general issues (21). Then come the rights and 
freedoms of citizens (15), electoral rights and referenda (11).  
 
“HAIKAKAN ZHAMANAK”  
 
Of 491 monitored pieces in “Haikakan Zhamanak”, 153 (or 31.2%) were dedicated to the 
constitutional reform, of which 131 (85.6%) were dealing with the subject fully and 22 
(14.4%) - partially. “Haikakan Zhamanak” paid the most attention to the subject of the 
Constitution, among all the monitored print media. The number of tinted and neutral 
mentions in this newspaper was almost equal, with the tinted mentions being mostly 



 14

negative. There were 76 neutral, 69 negative and 8 positive mentions of constitutional 
amendments. In terms of the negative mentions, there was criticism of the constitutional 
amendments as a whole, as well as criticism of individual provisions of the draft, including 
the provisions on the authority of the executive and the legislative branches of power, and 
dual citizenship. Attention was paid to the campaign and the position of opponents of the 
renewed Constitution. “Haikakan Zhamanak” touched on all the sections of constitutional 
amendments (in most cases - actively). In the vast majority of pieces, they talked about 
issues related to preparations and the conduct of the referendum (127). General 
constitutional issues were raised in 72 pieces, rights and freedoms of citizens - in 43 
pieces, electoral rights and referenda - in 39 pieces, authority of the President and 
parliament - in 36 and 33 cases, respectively. The newspaper touched on issues of dual 
citizenship, jurisdiction and authority of the Government in 22 and 20 pieces, respectively. 
 
"HAYOTS ASHKHAR"     
 
Of 539 monitored pieces in “Hayots Ashkhar”, 145 (or 26.9%) were dedicated to the 
constitutional reform, of which 124 (85.5%) were dealing with the subject fully and 21 
(14.5%) - partially. This was the second highest attention to the monitored subject among 
the studied newspapers after “Haikakan Zhamanak”. Similarly to “Haikakan Zhamanak”, 
the ratio between neutral and tinted mentions of the subject in “Hayots Ashkhar” is 
practically the same. However, unlike “Haikakan Zhamanak”, the vast majority of the tinted 
mentions are positive (positive - 70, negative - 3, neutral - 72). This reversed picture can 
also be seen in pieces dedicated to individual provisions of the draft amendments. In 
particular, there were positive opinions about distribution of power between the executive 
and legislative branches and about dual citizenship. Also, attention was paid to the 
campaign and the positions of supporters of the Constitution. Like in “Haikakan 
Zhamanak”, 127 pieces in “Hayots Ashkhar” touched on issues related to preparations and 
the conduct of the referendum. The next most frequently mentioned subjects included 
general issues related to constitutional amendments (70), electoral rights and referenda 
(51), rights and freedoms of citizens (47), authority of the parliament and the President (31 
and 28, respectively), dual citizenship (27), jurisdiction and authority of the Government 
(20). Also, like in “Haikakan Zhamanak”, “Hayots Ashkhar” also touched (mostly actively) 
all sections of the constitutional amendments, except the issue of dismissal of community 
heads.     
 
"GOLOS ARMENII" 
 
Of 488 monitored pieces in “Golos Armenii”, 56 (or 11.5%) were dedicated to the 
constitutional reform, of which 45 (80.4%) were dealing with the subject fully, while 11 
(19.6%) - partially. Even though most of the coverage was neutral in nature (34 mentions), 
the ratio of tinted mentions in “Golos Armenii” is almost the same as in “Aravot”, but in 
reverse: the number of positive mentions exceeds the number of negative mentions by 
more than four times (18 and 4, respectively). On the newspaper’s pages, positive attitude 
was most frequently expressed in connection with removing the ban on dual citizenship 
and redistribution of power between the President and the parliament. Pieces in “Golos 
Armenii” touched on all sections of the Constitution in one way or another, but more often 
attention was paid to general issues and issues related to the referendum (31 and 28, 
respectively). Dual citizenship was mentioned in 16 cases, authority of the President - in 
13 cases, authority of the National Assembly and independence of the judiciary - in 12 
cases each, and rights and freedoms of citizens - in 11 cases.      
       
 



 15

VII. CONCLUSION 
 
1. News coverage on TV channels. Out of the total news coverage of broadcast media 
monitored the greatest amount of air time was allocated to the referendum of November 
27, 2005, the draft amendments to the RA Constitution and other related issues by the 
Second Armenian TV Channel (31.1% of the total amount of the news air time studied on 
the channel). It is followed by “Armenia” and “ALM” TV companies (26.2% each), First 
Channel of Public Television of Armenia (24.3%). 
 
However, in terms of the quantity of news TV pieces on the monitoring subject, the top 
position is taken by “Armenia” (33% of the total number of news pieces studied on the 
channel), followed by the Second Channel (26.8%), PTA First Channel (20.2%) and “ALM” 
(17.3%).    
 
2. Connotation coloring of the news coverage on TV channels. The most vividly 
expressed connotation was present in the studied news/news and analysis programs of 
the Second Channel and “Armenia”. Here the connotation (mostly positive) references 
prevailed over the neutral ones. At the same time, “Zham” (“Armenia” TV) was the only 
news program, the coverage of which never had negative references. The news pieces of 
PTA and “ALM” were mostly neutral or positive in context. At all TV channels the 
connotation references appeared mostly in the reports of promotional campaigns waged 
by supporters and opponents of the amendments to the Constitution, quoting their opinion 
on various provisions of the draft on ballot. The small share of the negative coverage is 
due primarily to the fact that in many cases the reporting of the activities of the renewed 
Constitution opponents did not communicate on the content of their actions, thus resulting 
in neutral context.  
 
3. Commenting programs. The monitored commenting programs of “Armenia” and 
Second Channel devoted 80% of the issues to the constitutional reform in full, while PTA 
First Channel devoted to the subject all the issues. The guests of these programs were 
usually the supporters or opponents of the draft amendments introduced to the 
referendum, thus, conditioning their connotation. However, in terms of connotation 
references a strong positive slant can be observed in the programs of “Armenia” (“Indeed”) 
and Second Channel (“Fourth Studio” and “The Right to Say”). As to PTA, the almost 
balanced proportion of connotation references was present in “Crossroads” program, 
launched during the referendum run-up. Its guests interchangeably were representatives 
of “pro” and “con” of the draft amendments to the Main Law. Another program of the First 
Channel of Public Television, “5th Wheel”, had mostly a “face to face” format, that is, its 
participants were both the supporters and opponents of constitutional amendments, 
expressing both positive and negative opinions. This resulted in the neutral nature of the 
program. Unlike these channels, the commenting programs of “ALM”, “Attitude” and “Price 
of the Question”, addressed the event number one for Armenia only “in passing”. This 
probably reflected the stance of the TV company, since their host and direct participant is 
the owner of “ALM” himself. At the same time, the nature of partial references was either 
neutral or positive.  
 
4. Coverage in print media. Of all newspapers monitored the greatest attention to the 
referendum, draft amendments to the Constitution, etc., was paid by “Haikakan 
Zhamanak” (31.2% of the total number of pieces studied in the daily). It is followed by 
“Hayots Ashkhar” (26.9%), “Aravot” (26.5%), “Respublika Armenia” (21.3%), “Hayastani 
Hanrapetutiun” (17.9%), “Golos Armenii” (11.5%), “Azg” (8.1%). All publications displayed 
quite significant interest to the subject. At the same time, the pieces, fully dealing with the 



 16

constitutional reform, prevailed over the number of pieces, partially dealing with the 
subject.  
 
5. Connotation coloring of newspaper coverage. Pieces in official “Hayastani 
Hanrapetutiun” and “Respublika Armenia” were presented only in neutral or positive 
context (no negative attitude was recorded in any of the pieces). The articles, dealing with 
the activities, the opinions of the proponents of the renewed Constitution bore mostly 
positive nature, and those of opponents - neutral.  
 
The attitudes of “Haikakan Zhamanak” and “Hayots Ashkhar” are very similar, with a 
mirroring proportion. Both dailies had almost equal fraction of neutral and connotation 
references, yet these had polar coloring: in “Haikakan Zhamanak” negative references 
prevailed, while in “Hayots Ashkhar” the predominance was give to the positive ones. The 
criticism (on the pages of “Haikakan Zhamanak”) and approval (in “Hayots Ashkhar”) were 
contained in articles touching upon certain provisions of the draft amendments to the 
Constitution: in particular, positive/negative opinions were voiced over the power 
distribution between the executive and the legislative branches, the dual citizenship. 
“Haikakan Zhamanak” was actively covering the campaign and the stances of the 
opponents of the draft of renewed Constitution, while “Hayots Ashkhar” focused on those 
of its supporters.  
 
Such parallel is noticeable also in the coverage of two other newspapers - “Aravot” and 
“Golos Armenii”. Against the background of prevailing neutral references in both 
newspapers, the proportion of connotation mentionings is quantitatively the same, yet 
qualitatively polar: in “Aravot” the negative references are almost four time more than the 
positive ones, in “Golos Armenii” - the positive references exceed the negative ones more 
than four times. There was also a drastic difference in the attitude expressed in the 
newspaper pieces towards specific aspects of the constitutional reform. For example, the 
abolition of the ban on dual citizenship was seen on the pages of “Aravot” to be one of the 
drawbacks of the draft, while in “Golos Armenii” it was qualified as its achievement.  
 
“Azg” daily, paying least attention to the subject of Constitution, is the only publication 
having an almost equal proportion of positive and negative references, and the attitude of 
the newspaper may generally be described as neutral.  
 
6. The coverage by print and broadcast media of subjects, related to constitutional 
reform. In terms of mentioning of the subjects, being directly related to the constitutional 
reform, the lead topics for both broadcast and print media monitored in their coverage 
were the issues of organizing and conducting a referendum, and on other general matters 
of the constitutional amendments. The third most frequently discussed subject on TV 
channels was the dual citizenship. In newspapers this subject was rated only the sixth, 
while the rights and freedoms of the RA citizens were the third. On TV the rights and 
freedoms rated the fifth. The television spoke a bit more about the authority of the RA 
President (4th place on TV and 5th in newspapers), and the press - about the authority of 
the RA National Assembly (4th place in newspapers and 6th on TV). The elective right and 
referenda is another subject that scored over one hundred references in newspapers but 
did not get even a dozen mentionings on TV air. Almost equal positions in broadcast and 
print media were given to: the jurisdiction and authority of the RA Government, the 
independence of the judiciary, local self-government and the status of Yerevan. The 
outsiders both on TV and in newspapers were: the status and the competence of the RA 
Prosecutor's Office, the sphere of information and freedom of expression, the issue of the 
dismissal of communal heads.  



 17

 
7. Media direction. All TV companies and four out of seven newspapers (“Hayastani 
Hanrapetutiun”, “Respublika Armenia”, “Hayots Ashkhar”, “Golos Armenii”) monitored 
covered the forthcoming referendum, the amendments to the Constitution, etc., with a 
slant towards the supporters of the draft. A strongly critical stance was taken by “Haikakan 
Zhamanak”, while “Aravot” was inclined towards the opponents of the document. “Azg” did 
not display obvious likes or dislikes. 
 
 

 
Yerevan Press Club expresses its gratitude to Public Television of Armenia, “ALM”, 

“Armenia” and Second Armenian TV Channel for technical assistance provided 
during the monitoring. 

 
 
VIII. EXPERT EVALUATION 
 
An expert evaluation was conducted in order to determine how adequately and with what 
quality did the monitored media inform the audience about the content of constitutional 
reform. 
  
The Chairman of the “Democracy” NGO, lawyer Vardan Poghosian served as the expert. 
 
Newspaper and TV pieces containing analysis, commentary and opinion on the draft 
constitutional amendments were selected from the studied media in the course of the 
monitoring (from November 5 to 25, 2005).  
 
Considering that print media have wider opportunities for more detailed examination of 
issues of public importance, including the content of the proposed amendments, the expert 
analyzed mainly newspaper pieces. 
 
The study showed that the pieces with neutral and in-depth analysis of the essence of the 
issue were few in number, while their impact was insignificant. Below are some examples 
of such materials that may be divided into three groups. 
 
The first group includes pieces containing mostly statements (sometimes alternating with 
swearing) and labels. For example, an article in “Hayots Ashkhar” (November 11, 2005) 
entitled “Why Do They Speculate with the Issue of Dual Citizenship” did not touch on any 
real problems that many results from lifting the ban on dual citizenship, but only declared 
that “in reality, ... this is an unsuccessful attempt to cover up the “double standards” in the 
current position of Armenian National Movement”.  
 
An editorial article in “Haikakan Zhamanak” (November 17, 2005) entitled “Stupidity 
without Borders” was in the same spirit. The article contains the following wording: “In that 
case, a natural question comes up: what’s the referendum (moreover, a mandatory one) is 
for? Why are you holding the referendum? Is it to waste money from community budget, 
you, Venice...”, or “If we look at draft as a legal document approved by the Venice or local 
boneheads...”, etc. 
 
The second group includes pieces where one can see incompetence of their authors or 
intentional distortion and disinformation of the readers. 
 



 18

One of such examples is an article called “Beware - Conspiracy” by Anna Mkrtchian, 
published in “Haikakan Zhamanak” (November 25, 2005). The piece contains perhaps only 
one accurate statement: “In violation of the proper procedure, with this Draft “On 
Amending the Constitution”, the administration has put to a referendum not only its 
proposals, but also those Constitutional norms that have not been amended.” Then the 
author insists that we must be careful, because the draft contains a conspiracy. She cites 
provisions that cannot possibly contain any conspiracy. This indicates that the author didn’t 
want or couldn’t understand the essence of those amendments. Here are two examples. 
Citing Article 6 of the draft, the author thinks that removing the provision that “laws that are 
recognized as contradicting the Constitution, as well as legal acts that are recognized as 
contradicting the Constitution and the laws, shall not have legal force” is a negative thing. 
At the same time, she fails to mention other provisions, included in the draft in place of the 
said provision, which clearly define the hierarchy of legal norms. The author also touches 
upon the right to inviolability of property, saying that “the citizens of Armenia will not have 
the right to inviolability of property.” However, the draft amendments to the Constitution 
clearly state that the Republic of Armenia recognizes and guarantees the right to property 
(Article 8), which also implies its inviolability.  
 
Another example of incompetence is an article by MP Armen Ashotian entitled “The Power 
Belongs to the People. Every Citizen Must Be Aware of That” (“Respublika Armenia”, 
November 23, 2005). The article is dedicated to Chapter 8 of the draft constitutional 
amendments. In fact, the author cites the text of the current Constitution, but insists that 
these are the advantages of the draft amendments. In essence, Article 111 of the 
Constitution is practically not amended in any significant way, except for the last part that 
defines a time period, during which the National Assembly must discuss an issue in cases 
if an initiative to amend the Constitution comes from the President of the Republic. But 
from this, the author comes to a conclusion that “the draft clearly differentiates between 
the rights and responsibilities of the President and the parliament”. Then he makes the 
following incorrect statement: “I think it is very important that the draft contains a provision 
allowing for referenda on draft laws that are most important for the country and the 
people.” This provision is not new - it exists in the current Constitution as well. Also, it is 
not about referenda on the most important issues, but about any draft laws that may be put 
to a referendum. According to the author, Article 114 of the draft is particularly important, 
which says that Articles 1, 2 and 114 of the Constitution may not be amended. This 
provision is also not new - it is taken verbatim from the current Constitution. 
 
Serious analysis is lacking in a “Hayastani Hanrapetutiun” (November 23, 2005) article 
called “Serious Guarantees of Justice”, in which the author, Gohar Nurijanian, hardly ever 
talks about issues of justice, despite the headline. She makes some general comments 
that, in most cases, do not lead to any logical conclusion. In the article, the raises the issue 
of separation of power (President-parliament) and makes a strange statement that 
currently “the relations between the President and the political majority” cannot be an 
object of serious discussion, because political parties often change their positions, and “in 
our country, it is possible to go to bed being a Socialist or a Democrat and then wake up 
being a Christian-Nationalist.” The author never explains the link between that and the 
President’s relations with the National Assembly. At the end of the article, the author 
notes: “They often say that this draft is a forced step on the way to integration into the 
European family. According to specialists, we have taken on this obligation as a member 
of the European family.” It turns out that, without the specialists’ opinion, the author could 
not reach the simple conclusion that we must carry out the obligations that we had taken 
on ourselves.  
 



 19

The third group includes pieces where authors or interviewees analyze various provisions 
of the draft amendments to the Constitution, but draw conclusions based on their own 
political or other subjective convictions. 
 
For example, a piece in “Hayastani Hanrapetutiun” (November 15, 2005) called “From Hat 
to Local Ruler” is dedicated to issues of local self-government or, more specifically, Article 
109 of the draft amendments to the Constitution, according to which dismissal of a 
community head requires an appropriate ruling of the Constitutional Court. Based on the 
amendments to this Article, the author of this publication, Aram Sargsian, draws an 
extremely positive conclusion, which is not justified, since local self-government is a 
separate and independent system of a democratic state and therefore should not be 
dependent on the executive branch in any way. 
 
In a “Respublika Armenia” (November 9, 2005) article called “Mechanism of Democracy 
Deepening and Civil Society Building”, author and constitutional law expert Aram Ananian 
talks about the positive changes in the procedures for forming the National Commission on 
Television and Radio, but fails to mention that the composition of the Commission will not 
be changed immediately, as was demanded by the Council of Europe. 
 
In an article called “Guarantees of Independence of the Judiciary” published in “Respublika 
Armenia” (November 16,  2005), Chairman of the National Assembly’s Standing 
Committee on State and Legal Issues, doctor of law, professor Rafik Petrosian notes that, 
under the current Constitution, the Minister of Justice is responsible for creating promotion 
lists for judges, instituting disciplinary procedures against judges and petitioning the 
President for terminating judges. The author insists that, under the draft amendments, 
these functions will go to the Justice Council. However, these are already functions of the 
Justice Council, but the Council carries them out by recommendation of the Minister of 
Justice. According to the author, independence of judges would be guaranteed more, if 
their termination required National Assembly’s approval. This is a point of view one may or 
may not agree with, but it would make any sense to think that this would provide “100 
percent independence of the judiciary”, as Rafik Petrosian puts it.  
 
“Aravot” published two interviews with political scientist Levon Zurabian (November 19 and 
24, 2005). These are perhaps the only two pieces out of all monitored publications that 
contain deep and serious analysis. First of all, it must be noted that, in both interviews, 
Levon Zurabian makes a number of accurate statements. In the first piece (“They Are 
Trying to Legalize the Violations with the Constitution”, “Aravot”, November 19, 2005) he 
claims that the draft of constitutional amendments is prepared rather ignorantly from the 
point of view of the technique of legal amendments, which is an opinion one can agree 
with. The second statement is the following: in the form in which the draft was presented, it 
is unclear what exactly was changed. An average citizen, who does not have to be a 
constitutional law expert, has to take the text of the current Constitution and the official 
bulletin or a special booklet with the draft and compare 117 articles in order to understand 
what was different in the draft. This is a blatant violation of the current law and human 
rights, because a citizen is forced to do the work of the National Assembly. In this regard, 
the interviewee’s assessment is appropriate. Levon Zurabian also talked about provisions 
on disposition of property and dual citizenship. One can agree with him, when he says 
that, in comparison with the current Constitution, these provisions are regressive. The 
political scientist provided grounded arguments in connection with these two provisions.  
 
In the second interview (“The Draft Contains a Threat of a Crisis ”, “Aravot”, November 24, 
2005) he talks about Articles 51 and 52 of the draft amendments that contain serious 



 20

faults, because they do not contain a clear timetable for presidential elections in cases 
when the voting does not produce a winner or when one of the candidates dies. In 
principle, these articles have a threat of a crisis. Levon Zurabian’s conclusions on these 
articles are grounded. At the same time, both interviews also contain ungrounded 
conclusions.  
 
Thus, talking about the Article on the protection of privacy, he claims that the amendments 
are a regress, even though they are simply editing changes. 
  
Examining Article 26 of the draft, which refers to the freedom of religion and conscience, 
the political scientist ignores the fact that Article 23 of the current Constitution contains a 
typo. It says that the freedom of religion and conscience may be limited only by law, on 
grounds provided for in Article 45 of the Constitution. In reality, Article 45 of the does not 
provide for any such grounds. It should be Article 44. The draft amendments simply 
corrected the typo. 
 
On the whole, the article “The Draft Contains a Threat of a Crisis” reflects the political 
scientist’s strongly critical attitude to the draft amendments. When asked by the journalist 
whether Levon Zurabian really doesn’t see any balance of power between different 
branches in the draft, he says: “Let’s analyze - is that really the case?” Then he cites only 
the negatives aspects of the document. The political scientist does not even want to talk 
about the provisions that provide that balance and creates an impression that the draft 
contains a threat of a crisis. 
 
Based on these examples and on the data of monitoring conducted by Yerevan Press 
Club, according to which the media mostly talked about general issues related to 
constitutional reforms, one can conclude that the media did not sufficiently inform the 
public about the essence of constitutional amendments.  
 
 
IX. GENERAL FINDINGS 
 
Armenian media monitoring conducted from November 5 to 25, 2005 revealed that 
Armenian newspapers and TV companies paid a fair amount of attention (in terms of 
quantity) to the subject of the referendum on constitutional amendments. However, in 
covering the campaign, the vast majority of the monitored media ignored the principles of 
impartiality and pluralism. The public was not provided with comprehensive, reliable and 
competent information about the content of constitutional reform.  
 
The above is true, above all, of the leading Armenian TV channels that are currently the 
most effective and influential instrument for shaping the public opinion in the country. 
Newspapers traditionally separated into rival camps and covered the campaign in 
accordance with their own political orientation. However, this was only the second time in 
history of YPC media monitoring during the most important political campaigns in Armenia 
since 1996 when TV channels turned out to be as biased as the print media. The first time 
such situation had occurred in 1996, when state TV channels dominated the market, 
whereas today Armenia has dozens of private TV companies and the law has transferred 
state broadcasting into public broadcasting.  
 
While newspapers balanced each other, in a way, by standing firm on their opposing 
positions, and “Azg” was the only one of the monitored media where the numbers of 
positions for and against the draft constitutional amendments were roughly equal, all 



 21

national TV channels contained a significant slant towards a single point of view 
supporting the draft. Such coverage on the part of the broadcast media constitutes a 
violation of universally accepted international standards. 
 
Monitoring of official Armenian media (First Channel of Public Television of Armenia, 
“Hayastani Hanrapetutiun” and “Respublika Armenia” newspapers) revealed that they 
either completely failed to give voice to the opponents of the draft amendments (in the 
case of newspapers) or the supporters of the draft were given advantage over the 
opponents (in the case of TV). The latter constitutes a violation of Article 28 of the RA Law 
“On Television and Radio”. However, it is necessary to mention that “The Crossroads” 
program on First Channel turned out to be the only one among the monitored programs 
where the supporters and the opponents of the draft amendments received equal 
opportunities to formulate their positions. 
 
Quality coverage of the referendum campaign was made difficult for a number of objective 
reasons. In particular, constitutional reform covered a wide specter range of principally 
important issues and it would be extremely difficult for the media to give enough attention 
to all of them. On top of it, the situation was made even more difficult by time constraints: 
significant changes to the draft amendments were being made to the last moment and the 
final version of the text was made public only a month and a half before the referendum. 
 
The task of informing the public about the content of constitutional reform was made 
difficult also because it was, as a rule, the full amended text that was presented for 
discussion, where it was hard to separate the amendments from the original text. Only 
specialists who had studied the document in great detail could judge the advantages or 
faults of the proposed amendments. As a results, arguments “for” and “against” that were 
found in the press could refer to either the provisions of the current Constitution or the 
proposed amendments. This only served to confuse the majority of citizens and made it 
difficult for them to make an informed choice.       
  
Other objective reasons included the insufficient development of the part of the RA 
legislation on referenda that regulates media activities in the period of referendum 
campaigns. However, it is also necessary to point out the practice of evading the law in 
order to advance political goals, which is becoming more common in the media. 
 
The quality of campaign coverage was significantly affected by the over-politicized 
situation around the constitutional reform. The conduct of various political forces had 
resulted in a situation where the perception of the whole process was focused not so much 
on the content of the amendments, their positive or negative sides, but rather on the rivalry 
between the authorities and the opposition. It is not accidental that, in the monitored 
media, the campaign was most actively covered in newspapers with radically opposing 
political points of view - “Haikakan Zhamanak” and “Hayots Ashkhar”.  In their coverage, 
the component of enlightening the public was clearly less prominent that the 
campaign/propaganda component. 
 
On the whole, one can note that most of the attention in the media coverage of 
constitutional reform was given to issues related to preparations and conduct of the 
referendum and to general topics, whereas the essence of the amendments and their main 
provisions were pushed to the background. Thus, issues of principal importance, such as 
guarantees of freedom of speech and information, dismissal of community heads, status 
and authority of Prosecutor’s Office, received minimal coverage. 
 



 22

It is significant that the somewhat superficial approach to covering the essence and 
content of constitutional reform was adopted in equal measure by both broadcast and print 
media. However, one would think that newspapers, given their nature, would cover the 
subject more deeply and with more analysis than electronic media.     
 
The monitoring allows one to reach a conclusion about the low level of the public policy 
culture in Armenia. While most of the monitored media showed some biasness and one-
sidedness, it is obvious that they also encountered difficulties in finding appropriate people 
to provide the public with better knowledge about the content of constitutional reform. 
There was a clear lack of politicians and experts prepared to talk about the issues of 
interest to the public in the context of constitutional reforms in a responsible, objective, 
competent and uninhibited fashion. 
 
The current political campaign had another typical trait: some media representatives 
complained that politicians from the opposition refused to be interviewed. That is how 
some of the media explained the imbalance in presenting various points of view on the 
draft amendments. To some extent, this fact also evidences the aforementioned problems 
with public policy. However, the main reason is probably the opposition’s growing distrust 
of the pro-government media that, in turn, is a result of precedents when words uttered by 
opposition politicians had been distorted, their interviews had been edited or interviewers 
had shown excessive partiality. The lack of live information/political programs further 
aggravates this problem.    
   
The monitoring of Armenian media coverage of constitutional reform once against brought 
out the negative trends in the area of information in Armenia that Yerevan Press Club, 
other local and international NGOs have been noticing for the past three-four years. These 
trends include retreat from pluralism, increasing government control (especially in the case 
of television), ignoring the information requirements of the society, decreasing role of the 
media in public and political processes. 



 23

CHARTS



 24

CHART 1_____________________________________________________________________________ 
 

 

Nature of Mentions of Constitutional Reform in TV Pieces  
(in Absolute Values) 

 
positive 
negative 

 neutral 
 
 
 

FIRST CHANNEL OF PUBLIC TELEVISION OF ARMENIA 
 

 
News and New/Analytical Programs  
(“Haylur”, “360 Degrees”) 

Commentary Programs 
("The Crossroads", "5th wheel")

43

8

53

 

6

4

2

 
 
 

"АLM" 
 

 
News and New/Analytical Program ("Day by Day") Commentary Programs 

("Price of the Question", "Position") 

20

3

35

 

3

0

5

 
 



 25

CHART 1_____________________________________________________________________________ 
 

 

Nature of Mentions of Constitutional Reform in TV Pieces  
(in Absolute Values) 

 
 
 

positive 
negative 

 neutral 
 

"ARMENIA" 
 
 

News Program ("Zham") Commentary Program ("Indeed") 

38

0

25

 12

1 0

 
 

 
SECOND ARMENIAN TV CHANNEL 

 
 

News and New/Analytical Programs  
("Lraber", "Sunday Lraber") 

Commentary Programs 
("The Fourth Studio", "The Rights to Tell")

63

9

41

 
10

1

1

 
 



 26

CHART 2 _____________________________________________________________________________ 
 

 

Nature of Mentions of Constitutional Reform in Newspapers  
(in Absolute Values) 

 
 

 
positive 
negative 

 neutral 
 

 
"HAYASTANI HANRAPETUTIUN" 

53

0

72

 
 
 

 
"RESPUBLIKA ARMENIA" 

13

0

19

 



 27

CHART 2 _____________________________________________________________________________ 

 
 

Nature of Mentions of Constitutional Reform in Newspapers  
(in Absolute Values) 

 
positive 
negative 

 neutral 
 

 
 

"HAIKAKAN ZHAMANAK" 

8

69
76

 
 
 

"HAYOTS ASHKHAR" 

70

3

72

 



 28

CHART 2 _____________________________________________________________________________ 

 
 

Nature of Mentions of Constitutional Reform in Newspapers  
(in Absolute Values) 

 
 

positive 
negative 

 neutral 
 
 

"АRAVOT" 
 

11

42

133

 
 
 

"GOLOS ARMENII" 

18

4

34

 



 29

CHART 2 _____________________________________________________________________________ 

 
 

Nature of Mentions of Constitutional Reform in Newspapers  
(in Absolute Values) 

 
 

 
positive 
negative 

 neutral 
 

"AZG" 

7

8

28

 



 30

CHART 3  _____________________________________________________________________________ 

 
 

Number of Mentions (in Absolute Values) of Subjects Related to 
Constitutional Reform on TV Channels: First Channel of Public Television of 

Armenia, "ALM", "Armenia", Second Armenian TV Channel 
 
 
 

83 90
80

28 37
6 26 2 17 5

93

6

238

271

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
 

 
 
 

List of Subjects Related to Constitutional Reform:  
 
1. Rights and freedoms of the RA citizens  
2. Authority of the RA President 
3. Authority of the RA National Assembly  
4. Jurisdiction and authority of the RA Government  
5. Independence of the Armenian judiciary 
6. Status and authority of the RA Prosecutor's Office  
7. Local self-government  
8. Issue of dismissal of community heads 
9. Status of Yerevan 
10. Sphere of information and freedom of expression  
11. Dual citizenship  
12. Electoral rights and referenda  
13. Foundations of constitutional order and other general related issues 
14. Issues related to the preparations and the conduct of the November 27, 2005 
referendum. 



 31

CHART 4 _____________________________________________________________________________ 
 

Number of Mentions (in Absolute Values) of Subjects Related to 
Constitutional Reform in Newspapers: "Hayastani Hanrapetutiun", 

"Respublika Armenia", "Аravot", "Azg", "Haikakan Zhamanak", "Hayots 
Ashkhar", "Golos Armenii" 

 

155 133 142

66 67
19 44 11 27 18

113 121

344

520

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
 

 
 
List of Subjects Related to Constitutional Reform:  
 
1. Rights and freedoms of the RA citizens  
2. Authority of the RA President 
3. Authority of the RA National Assembly  
4. Jurisdiction and authority of the RA Government  
5. Independence of the Armenian judiciary 
6. Status and authority of the RA Prosecutor's Office  
7. Local self-government  
8. Issue of dismissal of community heads 
9. Status of Yerevan 
10. Sphere of information and freedom of expression  
11. Dual citizenship  
12. Electoral rights and referenda  
13. Foundations of constitutional order and other general related issues 
14. Issues related to the preparations and the conduct of the November 27, 2005 
referendum. 


