
 0

 

 

 
YEREVAN PRESS CLUB  OPEN SOCIETY INSTITUTE 

 
 

 
 

 

 
 
 

MONITORING 
THE ARMENIAN TV COVERAGE  
OF ELECTIONS TO YEREVAN  

COUNCIL OF ELDERLY  
ON MAY 31, 2009 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2009 
YEREVAN 



 1  

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
YEREVAN PRESS CLUB 

 
www.ypc.am 



 2 

CONTENTS 

 

 

 
Parties/Bloc, Who Ran in Elections  
to the Council of Elderly of Yerevan        3 

 

Report of Yerevan Press Club 
on Monitoring the Armenian TV Coverage of  
Elections to Yerevan Council of Elderly on May 31, 2009      
 

General Information about the Study       4 

 

Brief Background of Media Studied        7 

 

Interim Report (April 16 - May 15, 2009)       8 

 

Final Report (April 16 - May 29, 2009)       10 

 

Tables and Charts           

  

April 16 - May 1, 2009          18  
 
May 2-29, 2009           32  

 

 
 



 3  

PARTIES/BLOC, WHO RAN IN ELECTIONS  
TO THE COUNCIL OF ELDERLY OF YEREVAN 

 
 

On May 31, 2009 in elections to the Council of Elderly of Yerevan 6 parties and 1 party  
bloc took part.  
 
On June 6, 2009 the RA Central Electoral Commission announced the final results of 
voting on the Council of Elderly of Yerevan. According to the RA CEC, the votes cast for 
parties/bloc, were distributed as follows (in percentages):  
 
 
 
 

 Party/Bloc % 

1. “Bargavach Hayastan”/“Prosperous Armenia” party 22.65 

2. Popular Party 2.15 

3. “Armenian National Congress” party bloc 17.57 

4. “Dashnaktsutiun” Armenian Revolutionary Federation 4.60 

5. Labor Socialist Party of Armenia 0.49 

6. Republican Party of Armenia 47.43 

7. “Orinats Yerkir” party 5.11 

 
 

 
 



 4 

REPORT OF YEREVAN PRESS CLUB 
ON MONITORING THE ARMENIAN TV COVERAGE OF ELECTIONS 

TO YEREVAN COUNCIL OF ELDERLY ON MAY 31, 2009 
   
 
The monitoring was implemented by Yerevan Press Club with the financial support of 
Open Society Institute on April 16 - May 29, 2009. The research was administered in two 
stages: first stage - April 16 - May 1, 2009 (ahead of the pre-election promotion); second 
stage - May 2-29, 2009 (period of pre-election promotion).  
 
 
GENERAL INFORMATION ABOUT THE STUDY  
 
 
The monitoring covered 7 TV channels: 3 national ones - First Channel of the Public 
Television of Armenia, “ALM”, Second Armenian TV Channel; 4 channels of Yerevan - 
“ArmNews”, “Yerkir Media”, “Kentron”, “Shant”. 
 
The monitoring object was all programs, aired at the evening prime time of the 
abovementioned TV channels, containing references to six parties and one party bloc, 
their leaders, representatives, running in the elections of Yerevan Council of Elderly; as 
well as the airtime, allocated for pre-election promotion of parties/bloc. 
 
Ahead of the official promotion campaign and on the first two days of pre-election 
promotion the programs aired at 18.00-24.00 were studied. From May 4 the monitoring 
time was shifted to an hour earlier - from 17.00 till 24.00. This was due to the time of 
demonstration of the pre-election promotion materials of the parties/bloc. In particular, on 
the First Channel of the Public Television of Armenia, in accordance with the RA Central 
Electoral Commission Resolution of May 2, 2009, the pre-election promotion of 
parties/bloc is broadcast starting from 17.15. Notably, the programs that started but did not 
end before 18.00, or before 17.00 from May 4, were not studied. The programs that started 
but did not end till 24.00 were studied in full, until their end. 
 
The monitoring objectives were to determine and define through quantitative 
measurement and finding analysis: 
 
- the effectiveness of legislative regulation of the broadcast media (primarily, the public TV) 
activities and the level of observance of the legislation by the TV channels during the 
elections;  
 
- the level of attention of broadcast media of Armenia to the elections of Yerevan Council 
of Elderly;  
 
- how adequate the broadcast media were in informing the electorate about parties/party 
bloc, running in the elections of Yerevan Council of Elderly;  
 
- how adequate the broadcast media were in ensuring the access to air of the candidates 
to Yerevan Council of Elderly to express their views and opinions. 
 



 5  

To meet these objectives, methodologies of qualitative and quantitative research were 
applied. The qualitative research included studying legislation and other official 
documents, relevant for the elections process in Armenia, conversations with media 
heads, journalists, politicians, representatives of the public, as well as the analysis of 
public statements, opinions voiced regarding the media activities at pre-election time. 
Quantitative monitoring included counting and measuring of TV programs directly. 
 
Monitoring Methodology  
 
All materials of the airtime studied were subdivided into two types: 
1. Editorial coverage; 
2. Pre-election promotion (political advertising) of the parties/bloc, running in the 
elections of Yerevan Council of Elderly. 
 
All the necessary data for monitoring were recorded in two tables. Table No.1 presented 
findings by the parties/bloc, running in the elections of Yerevan Council of Elderly, and the 
first two figures in the electoral lists of parties/bloc. Table No.2 presented the first figures 
in the electoral lists of the parties/bloc.  
 
1. The main study unit was TV piece. The TV piece was understood to be:  
 
Unit of air, distinguished by subject, composition and design, i.e.:  
a. a separate story in the newscast;  
b. a separate communication, read by the program host;  
c. a part (section, story) of a program, dealing with various subjects/issues and 
distinguished by subject, composition and design (jingles, captions, etc.); 
d. announcements of stories were considered to be a part of the piece they referred to;  
e. program host text that introduced the TV piece (report, etc.) was considered to be a part 
of this piece (report, etc.). 
 
2. Monitors recorded the references (in units), their connotations/nature (positive [+], 
negative [-], neutral [0]), as well as the airtime (in seconds), allocated to 7 parties/bloc, 
running in the elections of Yerevan Council of Elderly, in the editorial coverage of the 
broadcast media studied. The party/bloc “accounts” also received the portion of references 
(their connotations) and the airtime given to the representatives of these parties/bloc (their 
statements, speeches, quotations, as well as descriptions of their activities, opinion and 
comment about them by other persons). The references (their connotations), airtime, 
dealing with the first two numbers in the electoral lists of the parties/bloc were recorded, 
regardless of the capacity these figures appeared in. In the cases with other 
representatives of a party/bloc, as well as with the representatives of an election 
headquarters/proxy of a party/bloc, the references (their connotations), airtime were only 
recorded when their party affiliation was somehow stressed in the TV piece. 
 
The connotation (positive, negative) references were seen to be the ones in the pieces 
that leave an undoubtedly positive or negative overall impression on the audience about 
the party/bloc or its representatives. In the cases when the connotation was not that 
certain, the reference is recorded as neutral. All doubts of the monitor were interpreted 
towards recording a neutral reference. Moreover, if the piece informed that any 
person/organization had publicly announced its support/or lack of support to the party/bloc, 
the reference to this party/bloc was recorded as positive/negative, respectively. 
 



 6 

In each TV piece only one reference and only one connotation sign was recorded for every 
party/bloc or its representatives. 
 
Any appearance of the first two figures in the electoral list of a party/bloc in a TV shot, 
which was not a part of the piece where the party/bloc was mentioned, was also 
considered to be a reference. If the appearance in the shot was a part of the piece where 
the party/bloc was mentioned, this did not count as an additional reference. 
 
The reference (its connotation), airtime, allocated to the first figure in the electoral list of 
party/bloc were recorded in Table No.2, as well as in the appropriate column of party/bloc 
in Table No.1. 
 
Apart from recording the airtime, allocated to the number one in the electoral list, the 
capacity in which it appears was also studied. Thus, the airtime was differentiated and 
classed in the appropriate section of Table No.2, according to whether it was allocated to 
the first figure for the coverage of his/her:   
1. Official and professional activities; 
2. Activities that are not directly related to professional or official duties. 
 
3. The monitors also recorded and measured the volume of the materials, i.e., the airtime 
(in seconds), allocated to the party/bloc for pre-election promotion in broadcast media 
studied (17.00-24.00) and marked on TV channels as “pre-election promotion”. The 
volume of paid and free political advertising was measured separately. The political 
advertising slot that started but did not end till 17.00 was not monitored. The political 
advertising slot that started but did not end till 24.00 was studied in full, until its end. 
 
4. The monitors recorded the participants of discussion programs (interviews, guest in 
studio, talk shows) for the TV channels studied by a separate list, mentioning the TV 
channel, the title of the program, the name(s) and position(s) of the participants invited. 
Participation of numbers one and two of the party lists in such programs were recorded in 
the account of their parties/bloc, regardless of the capacity in which they were invited. If 
the discussion program participant was not the first or the second in the electoral list of 
party/bloc, but other representative of party/bloc or its election headquarters/proxy, and in 
the program this status was specified, in the list of discussion program participants the 
program was recorded as featuring the party/bloc. 
 
 



 7  

BRIEF BACKGROUND OF  
MEDIA STUDIED  
 
 
PUBLIC TELEVISION OF ARMENIA (PTA First Channel) is a part of the Public TV and 
Radio Company, established in 2001. The governing body is the Council of Public TV and 
Radio Company. The daily duration of First Channel air is 19.5 hours over Armenia and 24 
hours in Yerevan.  
 
 
"ALM": private TV company, founded in 2000 by “ALM Holding” LLC. The daily duration of 
air is 24 hours.  
 
 
SECOND ARMENIAN TV CHANNEL (SECOND CHANNEL): private TV company, 
founded in 1998 by “Second Armenian TV Channel” LLC. The daily duration of air is 18 
hours. 
 
 
"ARMNEWS": private TV company, founded in 2002 by "ArmNews" CJSC. A news 
channel, on air 24 hours a day, re-broadcasting also programs of EuroNews.  
 
 
"YERKIR MEDIA": private TV company, founded in 2004 by “Husaber” CJSC. The daily 
duration of air is 24 hours.  
 
 
"KENTRON": private TV company, founded in 2002 by “SHARM” CJSC. The daily 
duration of air is 19 hours.  
 
 
"SHANT" - private TV company, founded in 1994 by “Shant” LLC. The daily duration of air 
is 24 hours.  
 



 8 

INTERIM REPORT  
(APRIL 16 - MAY 15, 2009) 
 
 
AHEAD OF THE OFFICIAL ELECTION CAMPAIGN  (APRIL 16 - MAY 1, 2009) the leader 
in terms of aggregate airtime allocated to parties/bloc in editorial coverage of all 7 TV 
channels studied, became the Popular Party (44,481.6 sec.). It is followed by ARF 
“Dashnaktsutiun” (33,331.3 sec.). The Republican Party of Armenia (12,289.5 sec.) and 
“Prosperous Armenia” (12,043.8 sec.) received almost equal coverage. The aggregate 
airtime to the three other parties/bloc, running in the elections, was allocated as follows: 
“Orinats Yerkir” - 5,232.5 sec., Armenian National Congress - 4,492.4 sec., Labor Socialist 
Party of Armenia - 127.1 sec. Along this dimension the parties, whose activities were paid 
more attention by this or that TV channel, ahead of the pre-election promotion, received 
the most coverage. Thus, the Popular Party was widely covered in the air of “ALM”, 
“Dashnaktsutiun” - on “Yerkir Media”, the Republican Party of Armenia - on “ArmNews”, 
“Prosperous Armenia” - on “Kentron”.  
 
During the period that precedes the pre-election promotion 7 TV channels studied referred 
more frequently to ARF “Dashnaktsutiun” (378 references), Republican Party of Armenia 
(229), “Prosperous Armenia” (154) and Armenian National Congress (120). The leader in 
terms of airtime, the Popular Party was the fifth in terms of the frequency of references 
(72). It is followed by “Orinats Yerkir” (59) and Labor Socialist Party of Armenia (16). The 
overwhelming majority of the references to parties/bloc were neutral (94.6%). The most 
positive references were given to the Republican Party of Armenia (22) and to “Prosperous 
Armenia” (19, 15 of which were remarked on “Kentron”). The other parties received but a 
few positive references. All the 22 positive references about the Republican Party of 
Armenia (out of which 16 were heard on “ArmNews”) were accounted for the first figure in 
its electoral list, the incumbent Mayor of Yerevan Gagik Beglarian. Out of 8 negative 
references of all the TV channels studied 3 were addressed to “Orinats Yerkir” and to 
Armenian National Congress each, 2 - to the Republican Party of Armenia. 
 
Ahead of the pre-election promotion the indisputable leader in terms of aggregate airtime, 
devoted by the 7 TV channels to the first figures of the electoral lists of parties/bloc (i.e., to 
candidates to Mayor of Yerevan), became Tigran Karapetian (44,372 sec.), while Gagik 
Beglarian (was the top of electoral list of the Republican Party of Armenia and became the 
Mayor) who took the second line, received a bit more than seven times less coverage 
(6,056.5 sec.). Notably, 99.8% of the aggregate airtime, allocated by the 7 TV channels 
studied to the Popular Party, was taken by its leader Tigran Karapetian. 
 
FOR THE FIRST TWO WEEKS OF THE OFFICIAL ELECTION CAMPAIGN (MAY 2-15, 
2009) the volume of editorial coverage of parties/bloc, running in the elections of Yerevan 
Council of Elderly, has increased one and a half times, as compared to the previous stage. 
Here again, the Popular Party was the leader in terms of aggregate airtime, allocated to 
the parties/bloc by all 7 TV channels studied (57,103.3 sec.). The second line was taken 
by “Prosperous Armenia” (32,415.6 sec.), putting behind ARF “Dashnaktsutiun” on the 
third rank (26,057.1 sec.). As compared to the previous stage,  “Orinats Yerkir” received 
more broad coverage and was the fourth (21,276.1 sec.), while the Republican Party of 
Armenia, in the contrary, fell from the third rank to the fifth one (17,624.1 sec.). The 
Armenian National Congress and the Labor Socialist Party of Armenia, similarly to the 
previous stage, closed the table, receiving 9,442.8 sec. and 4,134.6 sec., respectively. 
During the first two weeks of the pre-election promotion, similarly to the previous stage of 



 9  

the study, almost all the airtime (98.5%), allocated by the 7 TV channels to Popular Party, 
was accounted for its leader Tigran Karapetian. 
 
As to the nature of the coverage, the trends marked during the previous stage of the study 
remained generally the same. In the first 14 days of the official electoral campaign, the 
overwhelming majority of the references (97.1%) on the 7 TV channels were neutral. Most 
of all positive references were accorded to the Republican Party of Armenia (11 references 
versus 1 negative), the Popular Party (10) and “Prosperous Armenia” (9). At the same 
time, the latter two did not receive any negative references. 5 out of the 11 positive 
references to the Republican Party of Armenia were accounted for by “ArmNews” TV 
channel; they all pertained to Gagik Beglarian, number one in the electoral list of the party. 
It should be also noted, that none of the representatives of the other parties/bloc received 
any connotation colored reference on “ArmNews”. All the 10 references to the Popular 
Party were marked on “ALM” TV channel and were addressed to its leader Tigran 
Karapetian. 6 out of 9 positive references to “Prosperous Armenia” were heard on the air 
of “Kentron”. Among the other connotational references on the 7 TV channels, 3 negative 
and positive each were addressed to  “Orinats Yerkir” and 1 negative - to the Armenian 
National Congress. 
 
Ahead of the pre-election promotion and during its first two weeks all the references of 
negative nature addressed to parties/bloc, their representatives were made not by the 
journalists themselves, but expressed in the opinions of the discussion programs and 
newscasts participants. 
 
The paid airtime, allocated by all the 7 TV channels to parties/bloc for pre-election 
promotion (political advertising), from May 2 till May 15 was more actively used by 
“Prosperous Armenia” (14,141 sec.). It is followed by the Republican Party of Armenia 
(4,710 sec.), ARF “Dashnaktsutiun” (3,661 sec.), “Orinats Yerkir” (3,107 sec.), Armenian 
National Congress (3,021 sec.). Notably, “Dashnaktsutiun” placed its paid political 
advertising only on the air of “Yerkir Media”. The same picture was noted with the Popular 
Party, all the 856 sec. of paid airtime of which were only on “ALM” TV channel. During the 
first two weeks of the electoral campaign all the parties/bloc have used the free airtime that 
they are entitled to on the First Channel of Public Television of Armenia. 
 
 



 10 

FINAL REPORT  
(APRIL 16 - MAY 29, 2009)  
 
 
THE COVERAGE BY THE TV CHANNELS STUDIED both ahead of (April 16 - May 1, 
2009) and during (May 2-29, 2009) the official pre-election promotion, if one judges by the 
proportion of neutral and connotational references, was characterized by relative 
impartiality. Thus, during the pre-election promotion 95.8% of all references to parties/bloc, 
running in elections, were neutral. In this regard the elections to Yerevan Council of Elderly 
were quite different from the presidential elections of 2008, when the dissemination of 
negative information about one of the candidates on the national and Yerevan broadcast 
media was unmatched in scale. At the same time, the present election campaign, too, 
reflected the main problematic trends in broadcast media of Armenia. 
 
In terms of the nature of coverage the 7 political forces, running in elections, can be 
conventionally classed into four categories.   
 
The monitoring group classed with the first category the Popular Party, which received 
greatest attention both during the sixteen days (April 16 - May 1, 2009), directly preceding 
the pre-election promotion (44,481.6 sec.), and during the four weeks (May 2-29, 2009) of 
the pre-election promotion itself (112,144.1 sec.). The main distinctive feature in the 
coverage of the Popular Party was the fact that the lion share of the airtime it received 
(94.7% before the pre-election promotion and 89.1% during the pre-election promotion) 
came from “ALM” TV channel, owned by the leader of Popular Party Tigran Karapetian. 
Tigran Karapetian himself (heading the electoral list of the party) got 99.7% of all airtime, 
allocated by “ALM” to his party at both stages of the research. 
 
The second category includes four parties, making up until recently the ruling coalition: 
“Prosperous Armenia” (82,291 sec. on all 7 TV channels on May 2-29), “Dashnaktsutiun” 
(66,987.8 sec.), Republican Party of Armenia (58,126.2 sec.), “Orinats Yerkir” (57,113.6 
sec.). In terms of aggregate volume of coverage, these four parties immediately follow the 
Popular Party, yet the attention to them was distributed much more evenly among all 
channels studied than it was in the case of Popular Party. 
 
Parties classed in the first and second categories are united by the fact they had positive 
balance of connotationally colored references during the pre-election promotion. Besides, 
they - but for “Orinats Yerkir” - received particular attention from a certain TV channel. The 
special relations of Popular Party and “ALM” TV channel were noted above, yet, even 
though to a lesser degree, three more parties had apparent information preferences. 
“Prosperous Armenia” was the obvious leader on the air of “Kentron” (the coverage it 
received during the pre-election promotion was twice as much as that of “Dashnaktsutiun” 
party, the second one in terms of attention on this channel). “Kentron” also gave 12 out of 
19 positive references to the “Prosperous Armenia”. “Dashnaktsutiun” was unrivaled on 
“Yerkir Media”, having received during the pre-election promotion half of the coverage that 
this channel gave to all 7 political forces. All 3 positive references to “Dashnaktsutiun” 
were given to “Yerkir Media”. Republican Party of Armenia on the Second Armenian TV 
Channel and “ArmNews” during the pre-election promotion was not only the leader in 
terms of coverage, but also had an explicitly positive balance of connotational references 
on their air: 12 positive ones versus no negative on the Second Armenian TV Channel, 9 
positive versus no negative on “ArmNews”. The superiority of Republican Party of Armenia 
on “Shant” TV channel was less obvious: here the Republicans were slightly ahead of 



 11  

“Prosperous Armenia” in terms of airtime, receiving 4 connotational references (all being 
positive). All in all, the balance of connotational (positive-negative) references to the 
Republican Party on the 7 TV channels studied makes 39-9.  
 
The third category includes Armenian National Congress bloc that is somewhat behind 
the quartet of the second category, but is also the only of the 7 political forces, running in 
elections, to have a negative balance of connotation references (0 positive versus 4 
negative ones) during the pre-election promotion. Unlike 4 out of 5 parties, classed with 
the first and the second categories, the Armenian National Congress has not received 
explicit attention on any of the TV channels: while it was the leader during the pre-election 
promotion in terms of coverage on the First Channel of Public Television of Armenia, the 
gap between it and its rivals was insignificant.  
 
Finally, the fourth category included the Labor Socialist Party of Armenia, which was an 
explicit outsider in terms of the interest received from TV channels during the pre-election 
promotion. Both overall, and on 6 of the 7 channels studied, it received the least coverage 
and was referred to much more seldom than its rivals. The Labor Socialist Party of 
Armenia was also the only that received no connotation reference. The only TV channel 
that gave as much attention to this party as to all other parties/bloc, was the First Channel 
of the Public Television of Armenia.  
 
AS TO THE FIRST FIGURES ON ELECTORAL LISTS of the parties/bloc, running in 
elections to the Yerevan Council of Elderly (in fact, the candidates for the Mayor’s office), 
the greatest coverage, as noted above, was given to the leader of Popular Party Tigran 
Karapetian. The aggregate airtime allocated to him during the pre-election promotion on 7 
TV channels studied more than five times exceeds the relevant figure for Heghineh 
Bisharian (number one on “Orinats Yerkir” list) and Gagik Beglarian (number one on 
Republican Party of Armenia list who ultimately became the Mayor), who were the second 
and the third in terms of coverage. Notably, the politicians who headed the lists of 
“Prosperous Armenia” and “Dashnaktsutiun”, i.e., the parties who were the second and the 
third in terms of aggregate coverage, found themselves the fourth and the fifth in the 
“ranking of the first figures”. To a certain extent this could be explained by the fact that the 
election campaign of “Prosperous Armenia” made an emphasis on the reputation of the 
party leader Gagik Tsarukian, who had no claims on a seat at the Council of Elderly, while 
number one on the municipal list, Harutiun Kushkian, was in the shade of the latter. In the 
case of “Dashnaktsutiun”, the main factor apparently was the traditional prioritization of 
collegiate principle, rather than a personality. The leader of the Armenian National 
Congress Levon Ter-Petrosian during the pre-election promotion was the last in terms of 
aggregate airtime he personally received, falling even behind the leader of Labor Socialist 
Party of Armenia Movses Shahverdian. This was the direct consequence of the fact that 
Ter-Petrosian, unlike the other first figures on electoral lists, refused to be interviewed and 
to take part in discussion programs.  
 
THIS PRE-ELECTION CAMPAIGN was most intensively covered by “ALM" TV channel. 
The aggregate airtime this channel gave to 7 parties/bloc was more than twice as much as 
that given by the other two most active TV channels, “Yerkir Media” and “Kentron”. 
Notably, 62.1% of all airtime, allocated by “ALM” to 7 parties/bloc, was given to Popular 
Party. Another significant feature is the fact that all three TV channels that made up the trio 
of leaders in terms of attention to elections had distinct political preferences, as mentioned 
above. This can be interpreted to the effect that the wish of TV channels to contribute to 
the victory of a certain political force is a more powerful factor, stimulating their interest in 
elections, than their mission to inform the public about important political campaigns. 



 12 

 
DURING THE PRE-ELECTION PROMOTION the most balanced coverage of elections 
was that on the air of the First Channel of the Public Television of Armenia. The time, 
allocated to parties/bloc in the editorial coverage, was distributed relatively evenly: 
Armenian National Congress (greatest volume) received 4,639.9 sec., while the Labor 
Socialist Party of Armenia (least volume) had 2,392.7 sec. In terms of frequency of 
reference the first here was the Republican Party of Armenia (67), the last - the Labor 
Socialist Party of Armenia (15). 97.4% of references of parties/bloc on the PTA First 
Channel were neutral. 
 
In terms of airtime allocated to all parties/bloc during the pre-election promotion the most 
balanced, after the PTA First Channel was the Second Armenian TV Channel. These two 
are followed by “ArmNews”, “Shant”, “Kentron”, “Yerkir Media”, “ALM”.   
 
In terms of frequency of reference to parties/bloc during the pre-election promotion the 
most balanced, after the PTA First Channel, was “Shant”. These two are followed by the 
Second Armenian TV Channel, “ArmNews”, “ALM”, “Kentron”, “Yerkir Media”. 
 
Finally, in terms of the third dimension of balance, the share of neutral references to the 
parties/bloc during pre-election promotion, “Yerkir Media” TV channel (99%) surpassed 
even the PTA First Channel (97.4%). The third in this ranking is “Shant” (97.3%), followed 
by “ArmNews” and “Kentron” (96.3% each), Second Armenian TV Channel (96%), “ALM” 
(90.6%). 9 out of 10 connotation references, recorded on the air of “ArmNews”, and 12 out 
of 13 on the air of Second Armenian TV Channel were received by Republican Party of 
Armenia and they all are positive. In other words, but for the particular liking these 
broadcasters have to Republicans, their performance along this dimension of balance 
would look much better, too.  
 
In this regard it is important to note that ahead of elections and during the pre-election 
promotion, all negative references to parties/bloc, their representatives were made not by 
the TV journalists themselves, but were contained in the opinions voiced by discussion 
program/newscast participants. Meanwhile, the positive references in some cases were 
made by journalists.  
 
THE BALANCED COVERAGE OF ELECTIONS to a large extent can be estimated also by 
the list of guests in discussion programs of the TV channels researched. The most even 
representation during the pre-election promotion was ensured by the PTA First Channel 
(representatives of all political forces, running in elections, were invited 1-2 times) and 
Second Armenian TV Channel (2-3 times). At the same time, the greatest number of 
guests took part in the discussion programs of “Yerkir Media”, owing to this even the least 
invited party, the Labor Socialist Party of Armenia, took part in 5 programs of the TV 
channel. 4 political forces were not invited (or did not want to take part) in the discussion 
programs of “ArmNews”, 2 - on “ALM”, “Kentron” and “Shant” TV channels, each. 
 
The most frequent participants in discussion programs of all 7 TV channels studied were 
representatives of “Dashnaktsutiun” (30 times), the least frequent were those of Armenian 
National Congress (17) and Labor Socialist Party of Armenia (9).  
 
THE ELECTIONS TO COUNCIL OF ELDERLY were distinctive in regard that the 
promotion campaigns of the political forces running in elections, as well as their coverage, 
was of positive nature. In other words, candidates mostly sought to endorse themselves, 
and not discredit the competitors, the way it happened during the presidential elections 



 13  

2008. The TV channels, particularly in the second half of pre-election promotion, were 
actively inviting candidates on the air of their discussion programs. Had the political forces 
all responded to these invitations, the awareness of the voters about candidates and their 
platforms would have been quite high. During the last days of the campaign on almost all 
TV channels studied 2-3 issues of discussion programs were aired. The air of the two last 
days, May 28-29, was particularly dense.  
 
None of the TV companies studied violated the provisions of the legislation on banning 
promotion after 24.00 on May 29.  
 
ALL POLITICAL FORCES used the free political advertising on PTA First Channel in full. 
At the same time, paid advertising volume on the same TV was used by four out of seven 
parties/bloc. Republican Party of Armenia, “Orinats Yerkir”, “Prosperous Armenia” and 
Armenian National Congress were the closest to using up the limit of paid advertising on 
the First Channel, stipulated by the resolution of the RA Central Electoral Commission of 
May 2, 2009. The Labor Socialist party of Armenia had no intention to spend money on 
paid air, whether of private or public broadcaster. 
 
Five out of seven political forces, running in elections, placed their pre-election promotion 
materials on the air of “ALM", four - on “Yerkir Media”, “Kentron” and “Shant” each, three - 
on Second Armenian TV Channel and “ArmNews” each. In terms of paid advertising 
airtime used, the leader was “Yerkir Media”, followed by PTA First Channel, “Kentron”, 
“Shant”, Second Armenian TV Channel, “ALM” and “ArmNews”. Yet it should be kept in 
mind that more than half of promotional pieces on the air of “Yerkir Media" was placed by 
one party, “Dashnaktsutiun”. 
 
Most paid advertising on 7 TV channels studied was used by “Prosperous Armenia” party. 
The second here was the Republican Party of Armenia, the third - “Orinats Yerkir”. All 
three of these parties, included in the ruling coalition, accounted for more than three 
quarters of all paid political advertising aired by the channels studied during the pre-
election promotion. The fourth party, “Dashnaktsutiun”, used paid air only on one TV 
channel, “Yerkir Media”. The same is true for Popular Party that placed its paid promotion 
only on the air of “ALM”. Armenian National Congress placed such materials on the air of 
First Channel and three out of six private channels studied. 
 
The data above show that the paid airtime for pre-election promotion was only fully used 
by pro-governmental forces. This once again brings forth the long-debated issue of the 
unduly excessive tariffs for political advertising that do not contribute to ensuring equal 
opportunities for pre-election campaigns.  
 
AT THE SAME TIME, a whole number of materials were recorded during the monitoring 
that can be perceived as pre-election promotion by indirect signs, sometimes quite 
eloquent, that are not, however, accompanied by an appropriate title on the TV screen. In 
some cases they could be interpreted as violation of the legislation, in others - not. Yet the 
monitoring group is not aware of any investigation into such issues being made by the 
National Commission on Television and Radio that is to control the adherence of 
broadcast media with the electoral legislation.  
 
Overall, it is necessary to note that the insufficiently distinct definitions and omissions in 
the legislation, the lack of an adequate control over its implementation remain the main 
factors that disallow eliminating the traditional deficiencies in the election reporting, along 
with the lack of plurality in the broadcast sphere.  



 14 

 
FIRSTLY, the lack of dissecting legislative regulation of political advertising remains 
urgent. In fact, only the period of pre-election promotion is more or less regulated, which, 
in the case of elections to the Yerevan Council of Elderly lasted only 28 days. Meanwhile, 
of the experience of previous elections it is well-known that the political rivalry in reality 
starts well ahead of the period of pre-election promotion and the political parties, 
candidates, controlling or having influence, special relations with TV channels, receive 
more advantage than their rivals. The short period of pre-election promotion, when all 
parties and candidates have access to media, is insufficient to gain back all lost ground.  
 
SECONDLY, as a result of lack of due regulation and supervision of law implementation, 
cases where indirect violations of Article 20 of the RA Electoral Code could be witnessed, 
in particular, the provisions on the need to observe fair and equal conditions in newscasts 
on TV and radio, reporting on the election campaigns of parties/blocs, were left with no 
consequences. That coverage should be impartial and free of comment. 
 
Thus, on May 17, 2009 the First Channel of the Public Television of Armenia and on May 
18, 2009 “Kentron”, “Shant”, “Yerkir Media”, “ALM” and the Second Armenian TV Channel 
showed the same report on honoring the veterans of the World War II, organized by the 
leader of “Prosperous Armenia” party Gagik Tsarukian. On the PTA First Channel, 
“Kentron”, “Shant” and “ALM” this piece (with negligible differences of editing) was shown 
in the newscasts , and on “Yerkir Media” and the Second Armenian TV Channel - as a 
separate piece in between the TV programs. This piece can be described as partial, 
intentionally forming positive image of the party ahead of elections. The circumstance that 
this piece was aired on different days and on several TV channels should have drawn 
attention to the piece as possible concealed political advertising.  
 
Similar impression was left by the report on the presentation of the graduate works of the 
students of Fine Arts Academy, aired on May 22, 2009 by “Kentron” and “ALM”. The 
sponsor of this event was the leader of “Prosperous Armenia” party Gagik Tsarukian.  
 
THIRDLY, there are reasons to believe that in the course of the current election campaign 
Article 11 of the RA Law “On Television and Radio” was violated. This article defines that 
the broadcasting of pre-election promotional materials, provided by the parties/blocs 
through their pre-election funds, should have a mandatory, uninterrupted screen marking, 
“pre-election promotion” (in the case of Public TV and Radio Company this norm covers 
also the airtime, allocated for campaigning free of charge). Besides the examples above, 
other can be quoted to prove this point, too.  
 
Thus, on May 24, 2009 on the air of Sunday “Epikentron” newscast  of “Kentron” TV 
channel a piece about “Orinats Yerkir” was aired, endorsing the party activities and its 
leader, Artur Baghdasarian. A somewhat lengthier version of this piece was aired on 
“Yerkir Media” on May 28, 2009 (953 and 966 seconds, respectively). On May 29, 2009 
the leader of “Orinats Yerkir” and the Secretary of the RA National Security Council Artur 
Baghdasarian was the guest of “Aytsekart” program of “ALM” TV channel. In the end of the 
program its host said that after it a video film about Artur Baghdasarian will be aired, and 
the same material was shown that had already been aired on “Kentron” and “Yerkir 
Media”, but in a longer version (1,193 sec.). Only on 368th second of this piece did the 
screen flash the title “pre-election promotion” (and for this reason the remaining 825 
seconds were classed by monitors as paid advertising of “Orinats Yerkir”). On May 29, 
2009 on the air of “ArmNews” TV channel, in “Tempus” program, where Heghineh 
Bisharian was the guest (number one on the election list of “Orinats Yerkir”), the host said 



 15  

that after the end of the program a film about the leader of “Orinats Yerkir” party Artur 
Baghdasarian would be shown. The film above was thus aired by “ArmNews”, too (version 
of 966 sec.).  
 
In all the mentioned cases the monitoring group sees direct proofs that the film, prepared 
as pre-election promotion of “Orinats Yerkir” party, was aired in most cases with no 
appropriate title, which is an obvious violation of the law. Yet this had no consequences.  
 
On May 28, 2009 in “Epikentron” newscast of “Kentron” TV channel a report on the pre-
election rally of “Orinats Yerkir” party was shown that was introduced by a brief lead from 
the program host; the piece itself was aired with no journalistic text. The same piece (with 
minor editing changes) was aired on the same day in “Day by Day” newscast of “ALM” TV 
channel. And in these cases the monitoring group has reasons to suppose that a 
promotion material was aired as a news report.  
 
FOURTHLY, the appearance of materials on air that are of promotional nature but are not 
accompanied by appropriate title is a problem also in terms of applying Article 128 of the 
RA Electoral Code. This Article stipulates: “To implement pre-election promotion the 
candidates to the Council of Elderly or to the community heads may use only the 
resources of their pre-election funds.” Meanwhile, there are reasons to suppose that the 
expenses to produce and air most of the concealed promotional pieces are covered by 
funding other than of the pre-election funds. The lack of due attention to such pieces from 
appropriate bodies does not allow to determine the frequent cases when Article 128 of the 
Electoral Code was violated.  
 
FIFTHLY, some of the pieces of implicitly promotional nature were aired before the pre-
election promotion start, even though the political advertising is only allowed during this 
period.  
 
From April 16 till May 1, 2009 on the air of TV channels studied announcements 
repeatedly appeared on party activities of no direct relation to elections, but with the 
upcoming ballot day these announcements had the same or similar effect to pre-election 
promotion. These announcements could refer both to the party activities, implemented 
regardless of elections, and to the initiatives to some extent aiming at enhancing the pre-
election rating of the party.  
 
In particular, “Kentron” TV channel aired an announcement on health care action of 
“Prosperous Armenia” party: 8 times on April 16, 5 times on April 22, 3 times on April 23, 
2009.  
 
Since April 16, 2009, every day for a week “Yerkir Media” aired an announcement on a 
torch march on April 23, organized by “Dashnaktsutiun” Youth Union and “Nikol Aghbalian” 
Student Union. The same announcement was aired by “ALM” TV channel, too.  
 
On April 20, 2009 on the air of “ALM” TV channel twice an announcement was broadcast 
that on April 24 the leader of Popular Party Tigran Karapetian organizes candle lighting in 
Victory Park.  
 
Besides, on April 23, 2009 on the air of “Epikentron” and “Epikentron. Special Report” 
programs of “Kentron” TV channel, as well as before the main “Lraber” newscast of the 
Second Armenian TV Channel the same report was broadcast - with minor editing 



 16 

differences - on admission of new members to the youth wing of “Prosperous Armenia” 
party.  
 
The materials above can be considered as aiming to form positive image of a party ahead 
of elections. Yet the obvious imperfection of the legislation does not allow to avoid or take 
measures against such precedents that create unequal conditions for campaigning and 
use of additional resources, not provided for by the law.  
 
SIXTHLY, throughout the whole monitoring period, films, news reports, announcements of 
charity and other actions of the parties and politicians were aired, songs were broadcast to 
praise a certain political force. This happened on certain TV channels and in case of 
certain political forces. This phenomenon comes to prove again that unequal conditions of 
political struggle were created both before the pre-election promotion, unregulated by 
electoral legislation, and after May 2, when the above-mentioned Articles of Electoral Code 
and Law “On Television and Radio” were to be applied. These films, stories, etc., were not 
considered by appropriate bodies as a part of pre-election promotion, even though they 
influenced the political debate in the same manner as the official pre-election promotion.  
 
Thus, on May 1, 4, 6, 7 and 22, 2009 on “Kentron” TV channel a video clip with a song 
endorsing “Prosperous Armenia” party was aired.  
 
On May 7, 2009 on the air of the First Channel of the Public Television of Armenia again a 
concert dedicated to the 16th Anniversary of the Armenian Army was aired - recorded on 
January 28, 2008. At the concert the song “Araj Hayastan” (“Ahead, Armenia”) was 
performed that is perceived (since the 2008 presidential elections) as a symbol of pre-
election campaign of the current RA President Serzh Sargsian and the Republican Party of 
Armenia that he heads.  
 
On May 22, 2009 on “Yerkir Media” TV channel a video clip was shown with a song, 
endorsing “Dashnaktsutiun” that accompanied the campaign of the party at the presidential 
elections of 2008.  
 
As it can be seen from these examples, this promotional resource was used by the parties, 
who had special relations or influence over appropriate TV channels. This is also proved 
by the quantitative indicators of these TV channels attentions to political forces, running in 
elections. Naturally, this phenomenon signifies not only about the inconsistent law 
enforcement, but also about the legal imperfections, lack of well-developed, detailed and 
clear definitions.  
 
SEVENTHLY, similarly to the previous elections, there are no formal grounds to speak 
about violations of Article 22 of the Electoral Code, prohibiting the journalists registered as 
candidates from reporting elections and hosting TV and radio programs. Yet “ALM” TV 
channel continues to raise concern. Its owner, the leader of the Popular Party Tigran 
Karapetian stopped hosting his numerous programs during the pre-election promotion, yet 
this had little impact on the frequency of his appearance on air. He just started to appear 
as a guest of the same programs, retaining the same opportunities to speak out that he 
had had before the pre-election promotion.  
 
EIGHTHLY, all phenomena named above form on their part one big issue - the 
strengthened partisan focus on Armenian TV air. It is manifest in the fact that parties and 
politicians that own or have influence levers over the TV companies use them intensively 
for political goals, particularly, during elections. Taking into account the process of the past 



 17  

years in broadcast media, as a result of which the ownership of TV companies and the 
influence over them is concentrated at hands of the ruling elite, the opposition finds it all 
the more difficult to compete with the authorities in the course of elections campaign and 
during the periods that precede them, but affect the formation of political preferences of 
the voters.  
 
THE YPC MONITORING CONDUCTED came to confirm that the course of pre-election 
processes is negatively influenced by the imperfection of both the electoral legislation and 
broadcast legislation, as well as the lack of proper control over their implementation. 
Without bringing the legislation, regulating the broadcasting in accordance with 
international commitments, and their implementation practice - in accordance with the 
standards of developed democracies, one cannot hope for civilized electoral process in 
Armenia. 



 18 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

TABLES AND CHARTS 

APRIL 16 - MAY 1, 2009 

 
 
 
 
 

 
 



 19

APRIL 16 - MAY 1, 2009 
Number and nature of references, airtime, political advertising, allocated to parties (bloc)/first figures in the electoral lists by  

7 TV channels studied:  
PTA First Channel, “ALM”, Second Armenian TV Channel, “ArmNews”, “Yerkir Media”, “Kentron”, “Shant” 

Table No.1 
Editorial coverage Political advertising of the 

party/bloc 
Connotation of 

references 

 

Party/Bloc Number of 
references  

(units) + – 0 

Airtime allocated to 
party/bloc 

(sec.) 

Paid  
(sec.) 

Free  
(sec.) 

1. Popular Party: Tigran Karapetian, Artak Harutiunian 72 4 0 68 44481.6 0 0 
2. “Dashnaktsutiun” Armenian Revolutionary Federation: 

Artsvik Minasian, Albert Ajemian 378 2 0 376 33331.3 0 0 
3. Republican Party of Armenia:  

Gagik Beglarian, Taron Margarian 229 22 2 205 12289.5 0 0 
4. “Bargavach Hayastan”/“Prosperous Armenia” party: 

Harutiun Kushkian, Mkhitar Mnatsakanian 154 19 0 135 12043.8 0 0 
5. “Orinats Yerkir” party:  

Heghineh Bisharian, Henri Bakunts  59 1 3 55 5232.5 0 0 
6. “Armenian National Congress” party bloc:  

Levon Ter-Petrosian, Stepan Demirchian 120 0 3 117 4492.4 0 0 
7. Labor Socialist Party of Armenia:  

Movses Shahverdian, Ashot Mughnetsian 16 0 0 16 127.1 0 0 
 Total 1028 48 8 972 111998.2 0 0 

Table No.2 
Editorial coverage 

Connotation of 
references 

 

Number one on the electoral list of the party/bloc  Number of 
references  

(units) + – 0 

Overall airtime 
allocated to the 

candidate 
(sec.) 

Coverage of  
official and 

professional 
activities of the 

candidate 
(sec.) 

Coverage of the 
candidate’s  

activities that are 
not directly related 
to professional or 

official duties 
(sec.) 

1. Tigran Karapetian (Popular Party)  59 4 0 55 44372 5325 39047 
2. Gagik Beglarian (Republican Party of Armenia) 99 22 0 77 6056.5 5539.5 517 
3. Artsvik Minasian (“Dashnaktsutiun” Armenian 

Revolutionary Federation)  60 0 0 60 2375.5 1258 1117.5 
4. Levon Ter-Petrosian (“Armenian National  

Congress” bloc) 51 0 3 48 2328.3 0 2328.3 
5. Heghineh Bisharian (“Orinats Yerkir” party) 14 1 1 12 1408.5 0 1408.5 
6. Harutiun Kushkian (“Bargavach Hayastan”/“Prosperous 

Armenia” party) 27 0 0 27 246.5 177 69.5 
7. Movses Shahverdian (Labor Socialist Party of Armenia) 6 0 0 6 43.5 0 43.5 

 Total 316 27 4 285 56830.8 12299.5 44531.3 



 20 

APRIL 16 - MAY 1, 2009 
Airtime (in sec.), allocated to parties/bloc in editorial coverage of 7 TV channels studied:  

PTA First Channel, “ALM”, Second Armenian TV Channel, “ArmNews”, “Yerkir Media”, “Kentron”, “Shant” 
 

Labor Socialist Party of 
Armenia

127.1

"Armenian National 
Congress" party bloc

4492.4
"Orinats Yerkir" party

5232.5

"Bargavach Hayastan" 
/"Prosperous Armenia" 

party
12043.8

Republican Party of 
Armenia
12289.5

"Dashnaktsutiun" 
Armenian Revolutionary 

Federation
33331.3

Popular Party
44481.6



 21  

APRIL 16 - MAY 1, 2009 
Number and nature of references (in units) to parties/bloc in editorial coverage of 7 TV channels studied:  

PTA First Channel, “ALM”, Second Armenian TV Channel, “ArmNews”, “Yerkir Media”, “Kentron”, “Shant” 
 
 

19
0

135

4 0

68

22

2

205

2
0

376

0
3

117

0

0
16

1
3

55

0

50

100

150

200

250

300

350

400

"Bargavach Hayastan"
/"Prosperous Armenia"

party

Popular Party Republican Party of
Armenia

"Dashnaktsutiun"
Armenian Revolutionary

Federation

"Armenian National
Congress" party bloc

Labor Socialist Party of
Armenia

"Orinats Yerkir" party

positive

negative

neutral

 
 
 



 22 

 
APRIL 16 - MAY 1, 2009 

Airtime (in sec.), allocated to first figures in the electoral lists of parties/blocs in editorial coverage of 7 TV channels studied:  
PTA First Channel, “ALM”, Second Armenian TV Channel, “ArmNews”, “Yerkir Media”, “Kentron”, “Shant”  

 

Gagik Beglarian
6056.5

Artsvik Minasian
2375.5

Levon Ter-Petrosian
2328.3

Heghineh Bisharian
1408.5

Harutiun Kushkian
246.5

Movses Shahverdian
43.5

Tigran Karapetian
44372



 23  

 
 

APRIL 16 - MAY 1, 2009 
Number and nature of references (in units) to first figures in the electoral lists of parties/blocs  

in editorial coverage of 7 TV channels studied:  
PTA First Channel, “ALM”, Second Armenian TV Channel, “ArmNews”, “Yerkir Media”, “Kentron”, “Shant” 

0 0

27

4 0

55

22

0

77

0 0

60

0
3

48

0
0

6

1 1

12

0

10

20

30

40

50

60

70

80

Harutiun
Kushkian

Tigran
Karapetian

Gagik
Beglarian

Artsvik
Minasian

Levon Ter-
Petrosian

Movses
Shahverdian

Heghineh
Bisharian

positive

negative

neutral



 24 

 
APRIL 16 - MAY 1, 2009 

Number and nature of references, airtime, political advertising, allocated to parties (bloc)/first figures in the electoral lists  
on First Channel of the Public Television of Armenia 

Table No.1 
Editorial coverage Political advertising of the 

party/bloc 
Connotation of 

references 

 

Party/Bloc Number of 
references  

(units) + – 0 

Airtime allocated to 
party/bloc 

(sec.) 

Paid  
(sec.) 

Free  
(sec.) 

1. “Dashnaktsutiun” Armenian Revolutionary Federation: 
Artsvik Minasian, Albert Ajemian 38 1 0 37 3805.1 0 0 

2. Republican Party of Armenia:  
Gagik Beglarian, Taron Margarian 21 0 0 21 1737.6 0 0 

3. “Armenian National Congress” party bloc:  
Levon Ter-Petrosian, Stepan Demirchian 7 0 0 7 420.1 0 0 

4. “Bargavach Hayastan”/“Prosperous Armenia” party: 
Harutiun Kushkian, Mkhitar Mnatsakanian 10 0 0 10 388.1 0 0 

5. “Orinats Yerkir” party:  
Heghineh Bisharian, Henri Bakunts  8 0 0 8 248.6 0 0 

6. Popular Party: Tigran Karapetian, Artak Harutiunian 2 0 0 2 10.1 0 0 
7. Labor Socialist Party of Armenia:  

Movses Shahverdian, Ashot Mughnetsian 2 0 0 2 10.1 0 0 
 Total 88 1 0 87 6619.7 0 0 

Table No.2 
Editorial coverage 

Connotation of 
references 

 

Number one on the electoral list of the party/bloc  Number of 
references  

(units) + – 0 

Overall airtime 
allocated to the 

candidate 
(sec.) 

Coverage of  
official and 

professional 
activities of the 

candidate 
(sec.) 

Coverage of the 
candidate’s  

activities that are 
not directly related 
to professional or 

official duties 
(sec.) 

1. Gagik Beglarian (Republican Party of Armenia) 11 0 0 11 570 492.5 77.5 
2. Levon Ter-Petrosian (“Armenian National  

Congress” bloc) 4 0 0 4 329 0 329 
3. Artsvik Minasian (“Dashnaktsutiun” Armenian 

Revolutionary Federation)  4 0 0 4 52 0 52 
4. Heghineh Bisharian (“Orinats Yerkir” party) 1 0 0 1 19 0 19 
5. Harutiun Kushkian (“Bargavach Hayastan”/“Prosperous 

Armenia” party) 0 0 0 0 0 0 0 
6. Tigran Karapetian (Popular Party)  0 0 0 0 0 0 0 
7. Movses Shahverdian (Labor Socialist Party of Armenia) 0 0 0 0 0 0 0 

 Total 20 0 0 20 970 492.5 477.5 



 25  

APRIL 16 - MAY 1, 2009 
Number and nature of references, airtime, political advertising, allocated to parties (bloc)/first figures in the electoral lists 

on “ALM” TV channel 
Table No.1 

Editorial coverage Political advertising of the 
party/bloc 

Connotation of 
references 

 

Party/Bloc Number of 
references  

(units) + – 0 

Airtime allocated to 
party/bloc 

(sec.) 

Paid  
(sec.) 

Free  
(sec.) 

1. Popular Party: Tigran Karapetian, Artak Harutiunian 46 4 0 42 42125 0 0 
2. “Dashnaktsutiun” Armenian Revolutionary Federation: 

Artsvik Minasian, Albert Ajemian 54 0 0 54 2420 0 0 
3. “Armenian National Congress” party bloc:  

Levon Ter-Petrosian, Stepan Demirchian 35 0 1 34 1426 0 0 
4. Republican Party of Armenia:  

Gagik Beglarian, Taron Margarian 31 0 2 29 995 0 0 
5. “Orinats Yerkir” party:  

Heghineh Bisharian, Henri Bakunts  10 0 2 8 349 0 0 
6. “Bargavach Hayastan”/“Prosperous Armenia” party: 

Harutiun Kushkian, Mkhitar Mnatsakanian 10 0 0 10 181 0 0 
7. Labor Socialist Party of Armenia:  

Movses Shahverdian, Ashot Mughnetsian 2 0 0 2 4 0 0 
 Total 188 4 5 179 47500 0 0 

Table No.2 
Editorial coverage 

Connotation of 
references 

 

Number one on the electoral list of the party/bloc  Number of 
references  

(units) + – 0 

Overall airtime 
allocated to the 

candidate 
(sec.) 

Coverage of  
official and 

professional 
activities of the 

candidate 
(sec.) 

Coverage of the 
candidate’s  

activities that are 
not directly related 
to professional or 

official duties 
(sec.) 

1. Tigran Karapetian (Popular Party)  43 4 0 39 42108 5224 36884 
2. Levon Ter-Petrosian (“Armenian National  

Congress” bloc) 17 0 1 16 539 0 539 
3. Artsvik Minasian (“Dashnaktsutiun” Armenian 

Revolutionary Federation)  6 0 0 6 50 0 50 
4. Heghineh Bisharian (“Orinats Yerkir” party) 2 0 1 1 28 0 28 
5. Gagik Beglarian (Republican Party of Armenia) 2 0 0 2 23 8 15 
6. Harutiun Kushkian (“Bargavach Hayastan”/“Prosperous 

Armenia” party) 0 0 0 0 0 0 0 
7. Movses Shahverdian (Labor Socialist Party of Armenia) 0 0 0 0 0 0 0 

 Total 70 4 2 64 42748 5232 37516 
 



 26 

APRIL 16 - MAY 1, 2009 
Number and nature of references, airtime, political advertising, allocated to parties (bloc)/first figures in the electoral lists 

on Second Armenian TV Channel 
Table No.1 

Editorial coverage Political advertising of the 
party/bloc 

Connotation of 
references 

 

Party/Bloc Number of 
references  

(units) + – 0 

Airtime allocated to 
party/bloc 

(sec.) 

Paid  
(sec.) 

Free  
(sec.) 

1. Republican Party of Armenia:  
Gagik Beglarian, Taron Margarian 36 4 0 32 1609.6 0 0 

2. “Dashnaktsutiun” Armenian Revolutionary Federation: 
Artsvik Minasian, Albert Ajemian 37 0 0 37 1376.1 0 0 

3. “Bargavach Hayastan”/“Prosperous Armenia” party: 
Harutiun Kushkian, Mkhitar Mnatsakanian 23 3 0 20 1316.6 0 0 

4. “Orinats Yerkir” party:  
Heghineh Bisharian, Henri Bakunts  4 1 0 3 1159.6 0 0 

5. “Armenian National Congress” party bloc:  
Levon Ter-Petrosian, Stepan Demirchian 13 0 1 12 451.5 0 0 

6. Popular Party: Tigran Karapetian, Artak Harutiunian 2 0 0 2 34 0 0 
7. Labor Socialist Party of Armenia:  

Movses Shahverdian, Ashot Mughnetsian 0 0 0 0 0 0 0 
 Total 115 8 1 106 5947.4 0 0 

Table No.2 
Editorial coverage 

Connotation of 
references 

 

Number one on the electoral list of the party/bloc  Number of 
references  

(units) + – 0 

Overall airtime 
allocated to the 

candidate 
(sec.) 

Coverage of  
official and 

professional 
activities of the 

candidate 
(sec.) 

Coverage of the 
candidate’s  

activities that are 
not directly related 
to professional or 

official duties 
(sec.) 

1. Gagik Beglarian (Republican Party of Armenia) 24 4 0 20 1102 1092 10 
2. Levon Ter-Petrosian (“Armenian National  

Congress” bloc) 7 0 1 6 265 0 265 
3. Heghineh Bisharian (“Orinats Yerkir” party) 1 1 0 0 250 0 250 
4. Artsvik Minasian (“Dashnaktsutiun” Armenian 

Revolutionary Federation)  19 0 0 19 94 0 94 
5. Harutiun Kushkian (“Bargavach Hayastan”/“Prosperous 

Armenia” party) 8 0 0 8 70 60 10 
6. Tigran Karapetian (Popular Party)  2 0 0 2 34 17 17 
7. Movses Shahverdian (Labor Socialist Party of Armenia) 0 0 0 0 0 0 0 

 Total 61 5 1 55 1815 1169 646 
 



 27  

APRIL 16 - MAY 1, 2009 
Number and nature of references, airtime, political advertising, allocated to parties (bloc)/first figures in the electoral lists 

on “ArmNews” TV channel 
Table No.1 

Editorial coverage Political advertising of the 
party/bloc 

Connotation of 
references 

 

Party/Bloc Number of 
references  

(units) + – 0 

Airtime allocated to 
party/bloc 

(sec.) 

Paid  
(sec.) 

Free  
(sec.) 

1. Republican Party of Armenia:  
Gagik Beglarian, Taron Margarian 58 16 0 42 4457 0 0 

2. “Dashnaktsutiun” Armenian Revolutionary Federation: 
Artsvik Minasian, Albert Ajemian 21 0 0 21 1923 0 0 

3. “Orinats Yerkir” party:  
Heghineh Bisharian, Henri Bakunts  5 0 0 5 959 0 0 

4. “Bargavach Hayastan”/“Prosperous Armenia” party: 
Harutiun Kushkian, Mkhitar Mnatsakanian 10 0 0 10 672 0 0 

5. “Armenian National Congress” party bloc:  
Levon Ter-Petrosian, Stepan Demirchian 7 0 1 6 133 0 0 

6. Popular Party: Tigran Karapetian, Artak Harutiunian 2 0 0 2 13 0 0 
7. Labor Socialist Party of Armenia:  

Movses Shahverdian, Ashot Mughnetsian 2 0 0 2 13 0 0 
 Total 105 16 1 88 8170 0 0 

Table No.2 
Editorial coverage 

Connotation of 
references 

 

Number one on the electoral list of the party/bloc  Number of 
references  

(units) + – 0 

Overall airtime 
allocated to the 

candidate 
(sec.) 

Coverage of  
official and 

professional 
activities of the 

candidate 
(sec.) 

Coverage of the 
candidate’s  

activities that are 
not directly related 
to professional or 

official duties 
(sec.) 

1. Gagik Beglarian (Republican Party of Armenia) 42 16 0 26 3685 3314 371 
2. Artsvik Minasian (“Dashnaktsutiun” Armenian 

Revolutionary Federation)  2 0 0 2 1313 625 688 
3. Heghineh Bisharian (“Orinats Yerkir” party) 3 0 0 3 946 0 946 
4. Levon Ter-Petrosian (“Armenian National  

Congress” bloc) 3 0 1 2 112 0 112 
5. Harutiun Kushkian (“Bargavach Hayastan”/“Prosperous 

Armenia” party) 6 0 0 6 16 0 16 
6. Tigran Karapetian (Popular Party)  0 0 0 0 0 0 0 
7. Movses Shahverdian (Labor Socialist Party of Armenia) 0 0 0 0 0 0 0 

 Total 56 16 1 39 6072 3939 2133 
 



 28 

APRIL 16 - MAY 1, 2009 
Number and nature of references, airtime, political advertising, allocated to parties (bloc)/first figures in the electoral lists 

on “Yerkir Media” TV channel 
Table No.1 

Editorial coverage Political advertising of the 
party/bloc 

Connotation of 
references 

 

Party/Bloc Number of 
references  

(units) + – 0 

Airtime allocated to 
party/bloc 

(sec.) 

Paid  
(sec.) 

Free  
(sec.) 

1. “Dashnaktsutiun” Armenian Revolutionary Federation: 
Artsvik Minasian, Albert Ajemian 140 0 0 140 15403.2 0 0 

2. Republican Party of Armenia:  
Gagik Beglarian, Taron Margarian 32 2 0 30 1830.2 0 0 

3. “Bargavach Hayastan”/“Prosperous Armenia” party: 
Harutiun Kushkian, Mkhitar Mnatsakanian 22 0 0 22 574.2 0 0 

4. “Orinats Yerkir” party:  
Heghineh Bisharian, Henri Bakunts  14 0 0 14 312.2 0 0 

5. “Armenian National Congress” party bloc:  
Levon Ter-Petrosian, Stepan Demirchian 14 0 0 14 304.2 0 0 

6. Popular Party: Tigran Karapetian, Artak Harutiunian 4 0 0 4 35.2 0 0 
7. Labor Socialist Party of Armenia:  

Movses Shahverdian, Ashot Mughnetsian 4 0 0 4 35.2 0 0 
 Total 230 2 0 228 18494.4 0 0 

Table No.2 
Editorial coverage 

Connotation of 
references 

 

Number one on the electoral list of the party/bloc  Number of 
references  

(units) + – 0 

Overall airtime 
allocated to the 

candidate 
(sec.) 

Coverage of  
official and 

professional 
activities of the 

candidate 
(sec.) 

Coverage of the 
candidate’s  

activities that are 
not directly related 
to professional or 

official duties 
(sec.) 

1. Artsvik Minasian (“Dashnaktsutiun” Armenian 
Revolutionary Federation)  14 0 0 14 648 546 102 

2. Gagik Beglarian (Republican Party of Armenia) 5 2 0 3 148 148 0 
3. Levon Ter-Petrosian (“Armenian National  

Congress” bloc) 4 0 0 4 142 0 142 
4. Heghineh Bisharian (“Orinats Yerkir” party) 3 0 0 3 88 0 88 
5. Harutiun Kushkian (“Bargavach Hayastan”/“Prosperous 

Armenia” party) 2 0 0 2 0 0 0 
6. Tigran Karapetian (Popular Party)  4 0 0 4 0 0 0 
7. Movses Shahverdian (Labor Socialist Party of Armenia) 4 0 0 4 0 0 0 

 Total 36 2 0 34 1026 694 332 
 



 29  

APRIL 16 - MAY 1, 2009 
Number and nature of references, airtime, political advertising, allocated to parties (bloc)/first figures in the electoral lists 

on “Kentron” TV channel 
Table No.1 

Editorial coverage Political advertising of the 
party/bloc 

Connotation of 
references 

 

Party/Bloc Number of 
references  

(units) + – 0 

Airtime allocated to 
party/bloc 

(sec.) 

Paid  
(sec.) 

Free  
(sec.) 

1. “Bargavach Hayastan”/“Prosperous Armenia” party: 
Harutiun Kushkian, Mkhitar Mnatsakanian 64 15 0 49 8552.9 0 0 

2. “Dashnaktsutiun” Armenian Revolutionary Federation: 
Artsvik Minasian, Albert Ajemian 65 1 0 64 6078.9 0 0 

3. Popular Party: Tigran Karapetian, Artak Harutiunian 14 0 0 14 2264.3 0 0 
4. “Orinats Yerkir” party:  

Heghineh Bisharian, Henri Bakunts  15 0 1 14 2171.6 0 0 
5. Republican Party of Armenia:  

Gagik Beglarian, Taron Margarian 37 0 0 37 1432.1 0 0 
6. “Armenian National Congress” party bloc:  

Levon Ter-Petrosian, Stepan Demirchian 33 0 0 33 1401.6 0 0 
7. Labor Socialist Party of Armenia:  

Movses Shahverdian, Ashot Mughnetsian 4 0 0 4 53.3 0 0 
 Total 232 16 1 215 21954.7 0 0 

Table No.2 
Editorial coverage 

Connotation of 
references 

 

Number one on the electoral list of the party/bloc  Number of 
references  

(units) + – 0 

Overall airtime 
allocated to the 

candidate 
(sec.) 

Coverage of  
official and 

professional 
activities of the 

candidate 
(sec.) 

Coverage of the 
candidate’s  

activities that are 
not directly related 
to professional or 

official duties 
(sec.) 

1. Tigran Karapetian (Popular Party)  10 0 0 10 2230 84 2146 
2. Levon Ter-Petrosian (“Armenian National  

Congress” bloc) 13 0 0 13 690.8 0 690.8 
3. Gagik Beglarian (Republican Party of Armenia) 12 0 0 12 516.5 473 43.5 
4. Artsvik Minasian (“Dashnaktsutiun” Armenian 

Revolutionary Federation)  14 0 0 14 190.5 59 131.5 
5. Harutiun Kushkian (“Bargavach Hayastan”/“Prosperous 

Armenia” party) 7 0 0 7 160.5 117 43.5 
6. Heghineh Bisharian (“Orinats Yerkir” party) 4 0 0 4 77.5 0 77.5 
7. Movses Shahverdian (Labor Socialist Party of Armenia) 2 0 0 2 43.5 0 43.5 

 Total 62 0 0 62 3909.3 733 3176.3 
 



 30 

APRIL 16 - MAY 1, 2009 
Number and nature of references, airtime, political advertising, allocated to parties (bloc)/first figures in the electoral lists 

on “Shant” TV channel 
Table No.1 

Editorial coverage Political advertising of the 
party/bloc 

Connotation of 
references 

 

Party/Bloc Number of 
references  

(units) + – 0 

Airtime allocated to 
party/bloc 

(sec.) 

Paid  
(sec.) 

Free  
(sec.) 

1. “Dashnaktsutiun” Armenian Revolutionary Federation: 
Artsvik Minasian, Albert Ajemian 23 0 0 23 2325 0 0 

2. “Bargavach Hayastan”/“Prosperous Armenia” party: 
Harutiun Kushkian, Mkhitar Mnatsakanian 15 1 0 14 359 0 0 

3. “Armenian National Congress” party bloc:  
Levon Ter-Petrosian, Stepan Demirchian 11 0 0 11 356 0 0 

4. Republican Party of Armenia:  
Gagik Beglarian, Taron Margarian 14 0 0 14 228 0 0 

5. “Orinats Yerkir” party:  
Heghineh Bisharian, Henri Bakunts  3 0 0 3 32.5 0 0 

6. Labor Socialist Party of Armenia:  
Movses Shahverdian, Ashot Mughnetsian 2 0 0 2 11.5 0 0 

7. Popular Party: Tigran Karapetian, Artak Harutiunian 2 0 0 2 0 0 0 
 Total 70 1 0 69 3312 0 0 

Table No.2 
Editorial coverage 

Connotation of 
references 

 

Number one on the electoral list of the party/bloc  Number of 
references  

(units) + – 0 

Overall airtime 
allocated to the 

candidate 
(sec.) 

Coverage of  
official and 

professional 
activities of the 

candidate 
(sec.) 

Coverage of the 
candidate’s  

activities that are 
not directly related 
to professional or 

official duties 
(sec.) 

1. Levon Ter-Petrosian (“Armenian National  
Congress” bloc) 3 0 0 3 250.5 0 250.5 

2. Artsvik Minasian (“Dashnaktsutiun” Armenian 
Revolutionary Federation)  1 0 0 1 28 28 0 

3. Gagik Beglarian (Republican Party of Armenia) 3 0 0 3 12 12 0 
4. Harutiun Kushkian (“Bargavach Hayastan”/“Prosperous 

Armenia” party) 4 0 0 4 0 0 0 
5. Tigran Karapetian (Popular Party)  0 0 0 0 0 0 0 
6. Movses Shahverdian (Labor Socialist Party of Armenia) 0 0 0 0 0 0 0 
7. Heghineh Bisharian (“Orinats Yerkir” party) 0 0 0 0 0 0 0 

 Total 11 0 0 11 290.5 40 250.5 
 



 31  

APRIL 16 - MAY 1, 2009 
 

Parties/bloc that had their representatives invited to participate in the discussion programs of the TV channels studied 
 
 

Party/Bloc  PTA 
First 

Channel 

ALM  Second 
Armenian 

TV 
Channel 

ArmNews Yerkir Media Kentron Shant Total 

“Dashnaktsutiun” Armenian Revolutionary Federation 1 0 0 1 7 2 1 12 

Popular Party 0 7 0 0 0 1 0 8 

“Orinats Yerkir” party 0 0 2 1 0 1 0 4 

Republican Party of Armenia 1 0 0 0 1 0 0 2 

“Bargavach Hayastan”/“Prosperous Armenia” party 0 0 0 0 0 1 0 1 

“Armenian National Congress” party bloc 0 0 0 0 0 0 0 0 

Labor Socialist Party of Armenia 0 0 0 0 0 0 0 0 

Total 2 7 2 2 8 5 1 27 

 



 32

 

 

 

 

 

TABLES AND CHARTS 

MAY 2-29, 2009 

 

 

 
 
 



 33  

MAY 2-29, 2009 
Number and nature of references, airtime, political advertising, allocated to parties (bloc)/first figures in the electoral lists by  

7 TV channels studied:  
PTA First Channel, “ALM”, Second Armenian TV Channel, “ArmNews”, “Yerkir Media”, “Kentron”, “Shant” 

Table No.1 
Editorial coverage Political advertising of the 

party/bloc 
Connotation of 

references 

 

Party/Bloc Number of 
references  

(units) + – 0 

Airtime allocated to 
party/bloc 

(sec.) 

Paid  
(sec.) 

Free  
(sec.) 

1. Popular Party: Tigran Karapetian, Artak Harutiunian 238 22 0 216 112144.1 976 1755 
2. “Bargavach Hayastan”/“Prosperous Armenia” party: 

Harutiun Kushkian, Mkhitar Mnatsakanian 563 19 1 543 82291 26311 1800 
3. “Dashnaktsutiun” Armenian Revolutionary Federation: 

Artsvik Minasian, Albert Ajemian 623 3 0 620 66987.8 8930 1799 
4. Republican Party of Armenia:  

Gagik Beglarian, Taron Margarian 588 39 9 540 58126.2 15373 1800 
5. “Orinats Yerkir” party:  

Heghineh Bisharian, Henri Bakunts  331 12 6 313 57113.6 9914 1800 
6. “Armenian National Congress” party bloc:  

Levon Ter-Petrosian, Stepan Demirchian 331 0 4 327 33823.8 6089 1800 
7. Labor Socialist Party of Armenia:  

Movses Shahverdian, Ashot Mughnetsian 96 0 0 96 9542.7 21 1636 
 Total 2770 95 20 2655 420029.2 67614 12390 

Table No.2 
Editorial coverage 

Connotation of 
references 

 

Number one on the electoral list of the party/bloc  Number of 
references  

(units) + – 0 

Overall airtime 
allocated to the 

candidate 
(sec.) 

Coverage of  
official and 

professional 
activities of the 

candidate 
(sec.) 

Coverage of the 
candidate’s  

activities that are 
not directly related 
to professional or 

official duties 
(sec.) 

1. Tigran Karapetian (Popular Party)  186 22 0 164 109133.5 910 108223.5 
2. Heghineh Bisharian (“Orinats Yerkir” party) 181 11 1 169 20496.1 0 20496.1 
3. Gagik Beglarian (Republican Party of Armenia) 325 30 3 292 19193.8 3651.5 15542.3 
4. Harutiun Kushkian (“Bargavach Hayastan”/“Prosperous 

Armenia” party) 320 5 0 315 16868.2 1426.5 15441.7 
5. Artsvik Minasian (“Dashnaktsutiun” Armenian 

Revolutionary Federation)  270 2 0 268 16697 687.5 16009.5 
6. Movses Shahverdian (Labor Socialist Party of Armenia) 57 0 0 57 7926.9 0 7926.9 
7. Levon Ter-Petrosian (“Armenian National  

Congress” bloc) 176 0 3 173 6711.6 0 6711.6 
 Total 1515 70 7 1438 197027.1 6675.5 190351.6 



 34 

MAY 2-29, 2009  
Airtime (in sec.), allocated to parties/bloc in editorial coverage of 7 TV channels studied:  

PTA First Channel, “ALM”, Second Armenian TV Channel, “ArmNews”, “Yerkir Media”, “Kentron”, “Shant” 

Labor Socialist Party of 
Armenia

9542.7

"Armenian National 
Congress" party bloc

33823.8

"Orinats Yerkir" party
57113.6

Republican Party of 
Armenia
58126.2

"Dashnaktsutiun" 
Armenian Revolutionary 

Federation
66987.8

"Bargavach Hayastan"
/"Prosperous Armenia" 

party
82291

Popular Party
112144.1

 



 35  

MAY 2-29, 2009  
Number and nature of references (in units) to parties/bloc in editorial coverage of 7 TV channels studied:  

PTA First Channel, “ALM”, Second Armenian TV Channel, “ArmNews”, “Yerkir Media”, “Kentron”, “Shant” 
 

19 1

543

22 0

216

39
9

540

3
0

620

0
4

327

0

0

96

12 6

313

0

100

200

300

400

500

600

700

"Bargavach Hayastan"
/"Prosperous Armenia"

party

Popular Party Republican Party of
Armenia

"Dashnaktsutiun"
Armenian Revolutionary

Federation

"Armenian National
Congress" party bloc

Labor Socialist Party of
Armenia

"Orinats Yerkir" party

positive

negative

neutral

 
 

 



 36 

MAY 2-29, 2009  
Airtime (in sec.), allocated to first figures in the electoral lists of parties/blocs in editorial coverage of 7 TV channels studied:  

PTA First Channel, “ALM”, Second Armenian TV Channel, “ArmNews”, “Yerkir Media”, “Kentron”, “Shant” 
 

Heghineh Bisharian
20496.1

Gagik Beglarian
19193.8

Harutiun Kushkian
16868.2

Artsvik Minasian
16697

Movses Shahverdian
7926.9

Levon Ter-Petrosian
6711.6

Tigran Karapetian
109133.5



 37  

MAY 2-29, 2009  
Number and nature of references (in units) to first figures in the electoral lists of parties/blocs  

in editorial coverage of 7 TV channels studied:  
PTA First Channel, “ALM”, Second Armenian TV Channel, “ArmNews”, “Yerkir Media”, “Kentron”, “Shant” 

 

5 0

315

22 0

164

30
3

292

2 0

268

0
3

173

0
0

57

11 1

169

0

50

100

150

200

250

300

350

Harutiun
Kushkian

Tigran
Karapetian

Gagik Beglarian Artsvik
Minasian

Levon Ter-
Petrosian

Movses
Shahverdian

Heghineh
Bisharian

positive

negative

neutral

 



 38 

MAY 2-29, 2009  
Paid political advertising (in sec.), allocated to parties/bloc on 7 TV channels studied:  

PTA First Channel, “ALM”, Second Armenian TV Channel, “ArmNews”, “Yerkir Media”, “Kentron”, “Shant” 
 

26311

976

15373

6089

9914

8930

0 5000 10000 15000 20000 25000 30000

"Bargavach Hayastan"
/"Prosperous Armenia"

party

Popular Party

Republican Party of
Armenia

"Dashnaktsutiun" Armenian
Revolutionary Federation

"Armenian National
Congress" party bloc

Labor Socialist Party of
Armenia



 39  

 
MAY 2-29, 2009  

Number and nature of references, airtime, political advertising, allocated to parties (bloc)/first figures in the electoral lists  
on First Channel of the Public Television of Armenia 

Table No.1 
Editorial coverage Political advertising of the 

party/bloc 
Connotation of 

references 

 

Party/Bloc Number of 
references  

(units) + – 0 

Airtime allocated to 
party/bloc 

(sec.) 

Paid  
(sec.) 

Free  
(sec.) 

1. “Armenian National Congress” party bloc:  
Levon Ter-Petrosian, Stepan Demirchian 41 0 0 41 4639.9 2705 1800 

2. “Dashnaktsutiun” Armenian Revolutionary Federation: 
Artsvik Minasian, Albert Ajemian 45 0 0 45 4536.2 0 1799 

3. Republican Party of Armenia:  
Gagik Beglarian, Taron Margarian 67 3 1 63 4535.2 2976 1800 

4. “Orinats Yerkir” party:  
Heghineh Bisharian, Henri Bakunts  32 3 0 29 3849.2 2900 1800 

5. “Bargavach Hayastan”/“Prosperous Armenia” party: 
Harutiun Kushkian, Mkhitar Mnatsakanian 44 0 0 44 3220.7 2789 1800 

6. Popular Party: Tigran Karapetian, Artak Harutiunian 21 0 0 21 2927.4 0 1755 
7. Labor Socialist Party of Armenia:  

Movses Shahverdian, Ashot Mughnetsian 15 0 0 15 2392.7 21 1636 
 Total 265 6 1 258 26101.3 11391 12390 

Table No.2 
Editorial coverage 

Connotation of 
references 

 

Number one on the electoral list of the party/bloc  Number of 
references  

(units) + – 0 

Overall airtime 
allocated to the 

candidate 
(sec.) 

Coverage of  
official and 

professional 
activities of the 

candidate 
(sec.) 

Coverage of the 
candidate’s  

activities that are 
not directly related 
to professional or 

official duties 
(sec.) 

1. Gagik Beglarian (Republican Party of Armenia) 45 3 1 41 3201.6 612 2589.6 
2. Tigran Karapetian (Popular Party)  14 0 0 14 2781.6 0 2781.6 
3. Heghineh Bisharian (“Orinats Yerkir” party) 16 3 0 13 2517.6 0 2517.6 
4. Movses Shahverdian (Labor Socialist Party of Armenia) 9 0 0 9 2151.5 0 2151.5 
5. Artsvik Minasian (“Dashnaktsutiun” Armenian 

Revolutionary Federation)  18 0 0 18 2024.6 33.5 1991.1 
6. Levon Ter-Petrosian (“Armenian National  

Congress” bloc) 24 0 0 24 1062.6 0 1062.6 
7. Harutiun Kushkian (“Bargavach Hayastan”/“Prosperous 

Armenia” party) 25 0 0 25 838 84 754 
 Total 151 6 1 144 14577.5 729.5 13848 



 40 

MAY 2-29, 2009  
Number and nature of references, airtime, political advertising, allocated to parties (bloc)/first figures in the electoral lists 

on “ALM” TV channel 
Table No.1 

Editorial coverage Political advertising of the 
party/bloc 

Connotation of 
references 

 

Party/Bloc Number of 
references  

(units) + – 0 

Airtime allocated to 
party/bloc 

(sec.) 

Paid  
(sec.) 

Free  
(sec.) 

1. Popular Party: Tigran Karapetian, Artak Harutiunian 116 22 0 94 99942.7 976 0 
2. “Bargavach Hayastan”/“Prosperous Armenia” party: 

Harutiun Kushkian, Mkhitar Mnatsakanian 80 4 1 75 21588.3 3230 0 
3. “Orinats Yerkir” party:  

Heghineh Bisharian, Henri Bakunts  81 5 5 71 19951.7 825 0 
4. Republican Party of Armenia:  

Gagik Beglarian, Taron Margarian 94 8 5 81 8144.7 899 0 
5. “Armenian National Congress” party bloc:  

Levon Ter-Petrosian, Stepan Demirchian 85 0 3 82 7063.7 360 0 
6. “Dashnaktsutiun” Armenian Revolutionary Federation: 

Artsvik Minasian, Albert Ajemian 98 0 0 98 4157.7 0 0 
7. Labor Socialist Party of Armenia:  

Movses Shahverdian, Ashot Mughnetsian 8 0 0 8 86.3 0 0 
 Total 562 39 14 509 160935.1 6290 0 

Table No.2 
Editorial coverage 

Connotation of 
references 

 

Number one on the electoral list of the party/bloc  Number of 
references  

(units) + – 0 

Overall airtime 
allocated to the 

candidate 
(sec.) 

Coverage of  
official and 

professional 
activities of the 

candidate 
(sec.) 

Coverage of the 
candidate’s  

activities that are 
not directly related 
to professional or 

official duties 
(sec.) 

1. Tigran Karapetian (Popular Party)  104 22 0 82 99562 821 98741 
2. Heghineh Bisharian (“Orinats Yerkir” party) 44 5 1 38 6434 0 6434 
3. Harutiun Kushkian (“Bargavach Hayastan”/“Prosperous 

Armenia” party) 32 3 0 29 2507 70 2437 
4. Gagik Beglarian (Republican Party of Armenia) 29 4 2 23 2329 611 1718 
5. Levon Ter-Petrosian (“Armenian National  

Congress” bloc) 38 0 2 36 1264 0 1264 
6. Artsvik Minasian (“Dashnaktsutiun” Armenian 

Revolutionary Federation)  30 0 0 30 1086 40 1046 
7. Movses Shahverdian (Labor Socialist Party of Armenia) 4 0 0 4 48 0 48 

 Total 281 34 5 242 113230 1542 111688 



 41  

MAY 2-29, 2009  
Number and nature of references, airtime, political advertising, allocated to parties (bloc)/first figures in the electoral lists 

on Second Armenian TV Channel 
Table No.1 

Editorial coverage Political advertising of the 
party/bloc 

Connotation of 
references 

 

Party/Bloc Number of 
references  

(units) + – 0 

Airtime allocated to 
party/bloc 

(sec.) 

Paid  
(sec.) 

Free  
(sec.) 

1. Republican Party of Armenia:  
Gagik Beglarian, Taron Margarian 104 12 0 92 9062.6 3395 0 

2. “Bargavach Hayastan”/“Prosperous Armenia” party: 
Harutiun Kushkian, Mkhitar Mnatsakanian 59 1 0 58 7332.6 4364 0 

3. “Dashnaktsutiun” Armenian Revolutionary Federation: 
Artsvik Minasian, Albert Ajemian 40 0 0 40 4558.6 0 0 

4. “Orinats Yerkir” party:  
Heghineh Bisharian, Henri Bakunts  40 0 0 40 4199.6 1282 0 

5. “Armenian National Congress” party bloc:  
Levon Ter-Petrosian, Stepan Demirchian 37 0 0 37 4060 0 0 

6. Popular Party: Tigran Karapetian, Artak Harutiunian 26 0 0 26 2595 0 0 
7. Labor Socialist Party of Armenia:  

Movses Shahverdian, Ashot Mughnetsian 21 0 0 21 2064 0 0 
 Total 327 13 0 314 33872.4 9041 0 

Table No.2 
Editorial coverage 

Connotation of 
references 

 

Number one on the electoral list of the party/bloc  Number of 
references  

(units) + – 0 

Overall airtime 
allocated to the 

candidate 
(sec.) 

Coverage of  
official and 

professional 
activities of the 

candidate 
(sec.) 

Coverage of the 
candidate’s  

activities that are 
not directly related 
to professional or 

official duties 
(sec.) 

1. Gagik Beglarian (Republican Party of Armenia) 85 10 0 75 4930 808 4122 
2. Tigran Karapetian (Popular Party)  23 0 0 23 2579 0 2579 
3. Heghineh Bisharian (“Orinats Yerkir” party) 27 0 0 27 2551 0 2551 
4. Harutiun Kushkian (“Bargavach Hayastan”/“Prosperous 

Armenia” party) 38 0 0 38 2198 47 2151 
5. Movses Shahverdian (Labor Socialist Party of Armenia) 17 0 0 17 2024 0 2024 
6. Artsvik Minasian (“Dashnaktsutiun” Armenian 

Revolutionary Federation)  28 0 0 28 1924 58 1866 
7. Levon Ter-Petrosian (“Armenian National  

Congress” bloc) 30 0 0 30 927 0 927 
 Total 248 10 0 238 17133 913 16220 

 



 42 

MAY 2-29, 2009  
Number and nature of references, airtime, political advertising, allocated to parties (bloc)/first figures in the electoral lists 

on “ArmNews” TV channel 
Table No.1 

Editorial coverage Political advertising of the 
party/bloc 

Connotation of 
references 

 

Party/Bloc Number of 
references  

(units) + – 0 

Airtime allocated to 
party/bloc 

(sec.) 

Paid  
(sec.) 

Free  
(sec.) 

1. Republican Party of Armenia:  
Gagik Beglarian, Taron Margarian 111 9 0 102 8091 928 0 

2. “Bargavach Hayastan”/“Prosperous Armenia” party: 
Harutiun Kushkian, Mkhitar Mnatsakanian 68 0 0 68 5030 1602 0 

3. “Orinats Yerkir” party:  
Heghineh Bisharian, Henri Bakunts  28 1 0 27 5000 917 0 

4. “Dashnaktsutiun” Armenian Revolutionary Federation: 
Artsvik Minasian, Albert Ajemian 27 0 0 27 1169.5 0 0 

5. “Armenian National Congress” party bloc:  
Levon Ter-Petrosian, Stepan Demirchian 19 0 0 19 922.1 0 0 

6. Popular Party: Tigran Karapetian, Artak Harutiunian 11 0 0 11 420 0 0 
7. Labor Socialist Party of Armenia:  

Movses Shahverdian, Ashot Mughnetsian 7 0 0 7 102 0 0 
 Total 271 10 0 261 20734.6 3447 0 

Table No.2 
Editorial coverage 

Connotation of 
references 

 

Number one on the electoral list of the party/bloc  Number of 
references  

(units) + – 0 

Overall airtime 
allocated to the 

candidate 
(sec.) 

Coverage of  
official and 

professional 
activities of the 

candidate 
(sec.) 

Coverage of the 
candidate’s  

activities that are 
not directly related 
to professional or 

official duties 
(sec.) 

1. Gagik Beglarian (Republican Party of Armenia) 72 6 0 66 4089 942.5 3146.5 
2. Heghineh Bisharian (“Orinats Yerkir” party) 10 0 0 10 1639.5 0 1639.5 
3. Harutiun Kushkian (“Bargavach Hayastan”/“Prosperous 

Armenia” party) 42 0 0 42 1616 120 1496 
4. Levon Ter-Petrosian (“Armenian National  

Congress” bloc) 6 0 0 6 397.5 0 397.5 
5. Tigran Karapetian (Popular Party)  5 0 0 5 373 0 373 
6. Artsvik Minasian (“Dashnaktsutiun” Armenian 

Revolutionary Federation)  9 0 0 9 296 37 259 
7. Movses Shahverdian (Labor Socialist Party of Armenia) 3 0 0 3 101 0 101 

 Total 147 6 0 141 8512 1099.5 7412.5 
 



 43  

MAY 2-29, 2009  
Number and nature of references, airtime, political advertising, allocated to parties (bloc)/first figures in the electoral lists 

on “Yerkir Media” TV channel 
Table No.1 

Editorial coverage Political advertising of the 
party/bloc 

Connotation of 
references 

 

Party/Bloc Number of 
references  

(units) + – 0 

Airtime allocated to 
party/bloc 

(sec.) 

Paid  
(sec.) 

Free  
(sec.) 

1. “Dashnaktsutiun” Armenian Revolutionary Federation: 
Artsvik Minasian, Albert Ajemian 280 3 0 277 39638.7 8930 0 

2. “Bargavach Hayastan”/“Prosperous Armenia” party: 
Harutiun Kushkian, Mkhitar Mnatsakanian 82 1 0 81 10185.7 4771 0 

3. Republican Party of Armenia:  
Gagik Beglarian, Taron Margarian 71 0 0 71 7289.7 1196 0 

4. “Orinats Yerkir” party:  
Heghineh Bisharian, Henri Bakunts  57 1 1 55 6488.9 1610 0 

5. Popular Party: Tigran Karapetian, Artak Harutiunian 38 0 0 38 5731.7 0 0 
6. “Armenian National Congress” party bloc:  

Levon Ter-Petrosian, Stepan Demirchian 40 0 0 40 4499.4 0 0 
7. Labor Socialist Party of Armenia:  

Movses Shahverdian, Ashot Mughnetsian 27 0 0 27 3332.4 0 0 
 Total 595 5 1 589 77166.5 16507 0 

Table No.2 
Editorial coverage 

Connotation of 
references 

 

Number one on the electoral list of the party/bloc  Number of 
references  

(units) + – 0 

Overall airtime 
allocated to the 

candidate 
(sec.) 

Coverage of  
official and 

professional 
activities of the 

candidate 
(sec.) 

Coverage of the 
candidate’s  

activities that are 
not directly related 
to professional or 

official duties 
(sec.) 

1. Artsvik Minasian (“Dashnaktsutiun” Armenian 
Revolutionary Federation)  130 2 0 128 7971 294 7677 

2. Tigran Karapetian (Popular Party)  28 0 0 28 3372 89 3283 
3. Movses Shahverdian (Labor Socialist Party of Armenia) 19 0 0 19 2084 0 2084 
4. Harutiun Kushkian (“Bargavach Hayastan”/“Prosperous 

Armenia” party) 59 0 0 59 1448 0 1448 
5. Levon Ter-Petrosian (“Armenian National  

Congress” bloc) 21 0 0 21 1218 0 1218 
6. Heghineh Bisharian (“Orinats Yerkir” party) 35 1 0 34 1169 0 1169 
7. Gagik Beglarian (Republican Party of Armenia) 27 0 0 27 713 342 371 

 Total 319 3 0 316 17975 725 17250 



 44 

MAY 2-29, 2009  
Number and nature of references, airtime, political advertising, allocated to parties (bloc)/first figures in the electoral lists 

on “Kentron” TV channel 
Table No.1 

Editorial coverage Political advertising of the 
party/bloc 

Connotation of 
references 

 

Party/Bloc Number of 
references  

(units) + – 0 

Airtime allocated to 
party/bloc 

(sec.) 

Paid  
(sec.) 

Free  
(sec.) 

1. “Bargavach Hayastan”/“Prosperous Armenia” party: 
Harutiun Kushkian, Mkhitar Mnatsakanian 184 12 0 172 26745.6 4784 0 

2. “Dashnaktsutiun” Armenian Revolutionary Federation: 
Artsvik Minasian, Albert Ajemian 111 0 0 111 12580.5 0 0 

3. Republican Party of Armenia:  
Gagik Beglarian, Taron Margarian 99 3 3 93 12433.9 2397 0 

4. “Orinats Yerkir” party:  
Heghineh Bisharian, Henri Bakunts  54 2 0 52 10578.6 1283 0 

5. “Armenian National Congress” party bloc:  
Levon Ter-Petrosian, Stepan Demirchian 84 0 1 83 8375.1 2304 0 

6. Popular Party: Tigran Karapetian, Artak Harutiunian 21 0 0 21 515.3 0 0 
7. Labor Socialist Party of Armenia:  

Movses Shahverdian, Ashot Mughnetsian 13 0 0 13 232.3 0 0 
 Total 566 17 4 545 71461.3 10768 0 

Table No.2 
Editorial coverage 

Connotation of 
references 

 

Number one on the electoral list of the party/bloc  Number of 
references  

(units) + – 0 

Overall airtime 
allocated to the 

candidate 
(sec.) 

Coverage of  
official and 

professional 
activities of the 

candidate 
(sec.) 

Coverage of the 
candidate’s  

activities that are 
not directly related 
to professional or 

official duties 
(sec.) 

1. Harutiun Kushkian (“Bargavach Hayastan”/“Prosperous 
Armenia” party) 96 2 0 94 5372.2 154 5218.2 

2. Artsvik Minasian (“Dashnaktsutiun” Armenian 
Revolutionary Federation)  55 0 0 55 3395.4 225 3170.4 

3. Heghineh Bisharian (“Orinats Yerkir” party) 24 2 0 22 2975 0 2975 
4. Levon Ter-Petrosian (“Armenian National  

Congress” bloc) 48 0 1 47 1542.5 0 1542.5 
5. Gagik Beglarian (Republican Party of Armenia) 42 3 0 39 961.2 0 961.2 
6. Tigran Karapetian (Popular Party)  12 0 0 12 465.9 0 465.9 
7. Movses Shahverdian (Labor Socialist Party of Armenia) 4 0 0 4 197.4 0 197.4 

 Total 281 7 1 273 14909.6 379 14530.6 
 



 45  

MAY 2-29, 2009  
Number and nature of references, airtime, political advertising, allocated to parties (bloc)/first figures in the electoral lists 

on “Shant” TV channel 
Table No.1 

Editorial coverage Political advertising of the 
party/bloc 

Connotation of 
references 

 

Party/Bloc Number of 
references  

(units) + – 0 

Airtime allocated to 
party/bloc 

(sec.) 

Paid  
(sec.) 

Free  
(sec.) 

1. Republican Party of Armenia:  
Gagik Beglarian, Taron Margarian 42 4 0 38 8569.1 3582 0 

2. “Bargavach Hayastan”/“Prosperous Armenia” party: 
Harutiun Kushkian, Mkhitar Mnatsakanian 46 1 0 45 8188.1 4771 0 

3. “Orinats Yerkir” party:  
Heghineh Bisharian, Henri Bakunts  39 0 0 39 7045.6 1097 0 

4. “Armenian National Congress” party bloc:  
Levon Ter-Petrosian, Stepan Demirchian 25 0 0 25 4263.6 720 0 

5. Labor Socialist Party of Armenia:  
Movses Shahverdian, Ashot Mughnetsian 5 0 0 5 1333 0 0 

6. “Dashnaktsutiun” Armenian Revolutionary Federation: 
Artsvik Minasian, Albert Ajemian 22 0 0 22 346.6 0 0 

7. Popular Party: Tigran Karapetian, Artak Harutiunian 5 0 0 5 12 0 0 
 Total 184 5 0 179 29758 10170 0 

Table No.2 
Editorial coverage 

Connotation of 
references 

 

Number one on the electoral list of the party/bloc  Number of 
references  

(units) + – 0 

Overall airtime 
allocated to the 

candidate 
(sec.) 

Coverage of  
official and 

professional 
activities of the 

candidate 
(sec.) 

Coverage of the 
candidate’s  

activities that are 
not directly related 
to professional or 

official duties 
(sec.) 

1. Heghineh Bisharian (“Orinats Yerkir” party) 25 0 0 25 3210 0 3210 
2. Gagik Beglarian (Republican Party of Armenia) 25 4 0 21 2970 336 2634 
3. Harutiun Kushkian (“Bargavach Hayastan”/“Prosperous 

Armenia” party) 28 0 0 28 2889 951.5 1937.5 
4. Movses Shahverdian (Labor Socialist Party of Armenia) 1 0 0 1 1321 0 1321 
5. Levon Ter-Petrosian (“Armenian National  

Congress” bloc) 9 0 0 9 300 0 300 
6. Tigran Karapetian (Popular Party)  0 0 0 0 0 0 0 
7. Artsvik Minasian (“Dashnaktsutiun” Armenian 

Revolutionary Federation)  0 0 0 0 0 0 0 
 Total 88 4 0 84 10690 1287.5 9402.5 

 



 46 

MAY 2-29, 2009 
  

Parties/bloc that had their representatives invited to participate in the discussion programs of the TV channels studied  
 
 

Party/Bloc  PTA 
First 

Channel 

ALM  Second 
Armenian 

TV 
Channel 

ArmNews Yerkir Media Kentron Shant Total 

“Dashnaktsutiun” Armenian Revolutionary Federation 2 0 3 0 21 4 0 30 

“Bargavach Hayastan”/“Prosperous Armenia” party 1 4 3 1 9 7 3 28 

Popular Party 1 18 2 0 7 0 0 28 

Republican Party of Armenia 1 1 3 3 9 5 4 26 

“Orinats Yerkir” party 2 5 2 2 6 5 4 26 

“Armenian National Congress” party bloc 2 1 3 0 6 3 2 17 

Labor Socialist Party of Armenia 1 0 2 0 5 0 1 9 

Total 10 29 18 6 63 24 14 164 

 
 



 47

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
www.ypc.am 


